Aura Light och Zobra under gemensamt varumärke

I början på förra året förvärvade belysningsföretaget Aura Light det Vimmerbybaserade armaturföretaget Zobra. Nu samlas de under det gemensamma varumärket Aura Light.

Skälet är att skapa ett enhetligt varumärke och förtydliga kommunikationen gentemot kunder, leverantörer och partners. Under det senaste året har Aura Light växlat upp och lagt stort fokus på armaturer vilket ger Vimmerbyverksamheten en central roll, där produktion, administration och mycket armaturkompetens finns.

─ Det är en spännande fas för vårt företag och vi ser ett stort intresse för våra armaturer. Att förvärva Zobra är en viktig del i Aura Lights tillväxtstrategi och våra kunder efterfrågar i allt större utsträckning kompletta belysningslösningar. Detta är ett betydelsefullt steg för oss som helhetsleverantör av ljuskällor, ljusstyrning och armaturer av högsta kvalitet. Zobra och Aura Light har arbetat som ett gemensamt företag under mer än ett år, så det här är en naturlig följd, säger Martin Malmros, vd Aura Light International AB.

Michael Engstrand, vd på Zobra AB och armaturansvarig på Aura Light International AB ser många fördelar.

─ Genom förvärvet ges helt nya möjligheter för vår verksamhet att utvecklas och expandera. Aura Light är ett etablerat varumärke internationellt och vi har upplevt en stor efterfrågan av våra produkter på nya marknader. Jag ser en spännande framtid för Vimmerbyverksamheten, säger Michael Engstrand.

År 2010 förvärvade Zobra företaget Noral som är ett starkt varumärke inom utomhusarmaturer. Noral kommer att finnas kvar som varumärke och tillverkas även fortsättningsvis i Vimmerby.

Stockholm, 1 april 2016

Michael Engstrand, armaturansvarig, Aura Light International AB,

0730-93 97 47, michael.engstrand@auralight.com
Alina Roos, presskontakt, Aura Light International AB,
08-564 883 89, 0702-86 40 02, alina.roos@auralight.com

Aura Light är ett belysningsföretag som erbjuder hållbara belysningslösningar till professionella kunder så att de kan minska sina kostnader, sin energiförbrukning och sin miljöpåverkan. Aura Lights produkter och lösningar är kända för sin långa livslängd, höga kvalitet och betydande energibesparingar. Idag erbjuder Aura Light kompletta belysningslösningar med ljuskällor, armaturer och sensorer. Grunden till Aura Light lades redan 1930 under namnet Lumalampan, och Long Life-lysrör har producerats sedan 1980. Försäljning sker över hela världen genom koncernens dotterbolag och återförsäljare. Kunderna återfinns främst inom industri, handel och offentlig sektor. Aura Light har cirka 300 anställda och en omsättning på cirka 800 miljoner kronor. Huvudkontoret ligger i Stockholm. Läs mer på www.auralight.se.