Aura Light utses till ”Årets entreprenörsföretag”

Det svenska belysningsföretaget Aura Light har tagit emot 2015 års utmärkelse
“Årets entreprenörsföretag” inom belysning på den europeiska marknaden. Till grund för utmärkelsen låg den senaste analysen av belysningsmarknaden utförd av Frost & Sullivan, ett globalt analysföretag.

Hörnstenarna i Frost & Sullivans “European Lighting Entrepreneurial Company of the Year Award” är entreprenöriell innovation och kundinflytande. Frost & Sullivans forskning visar att Aura Light har identifierat marknadsövergången från fluorescerande belysning till LED och hur det påverkar komplexiteten i att upphandla belysningslösningar från olika leverantörer.

Frost & Sullivan har belönat Aura Light med följande motivering:
”Aura Lights koncentrerade fokus på att designa och leverera produkter med lång livscykel har resulterat i långvariga relationer med kunderna. Företagets taktiska approach, att fylla det tomrum som funnits på armaturmarknaden med en tydlig produktlinje, har stärkt företagets varumärke på den europeiska marknaden. Frost & Sullivan hyllar det faktum att prestandan på Aura Lights hållbara produkter och lösningar har bidragit till en förhöjd köpupplevelse för kunder genom åren. Företagets strävan efter att uppnå hållbarhet demonstrerar tydligt dess entreprenöriella spetskompetens inom den europeiska armaturmarknaden.”

Ytterligare kommentarer av Frost & Sullivans forskningsanalytiker Balaji Anand Sagar:
– Företagets in-house-expertis möjliggör att de kan mixa och matcha armaturer med egna ljuskällor och ljusstyrning, vilket skapar en skräddarsydd och hållbar belysningslösning. Företagets modulära produkter främjar uppgraderingar av enstaka komponenter i belysningslösningar. Det reducerar inte bara tiden som det tar för en skräddarsydd produkt att lanseras på marknaden, utan minskar även kostnaderna. Som en del av affärsmodellen stöttar företaget sina kunder i varje steg i upphandlingsprocessen och reducerar de tekniska och affärsmässiga svårigheterna som kan förekomma under upphandlingsfasen.

– Det är en stor ära att ta emot utmärkelsen ”Årets entreprenörsföretag 2015” av Frost & Sullivan. Vi tror att vi spelar en viktig roll när det gäller att minska komplexiteten i kundernas val av en bättre belysning, uttrycker Martin Malmros, VD och koncernchef, Aura Light International AB.

Stockholm 13 februari 2015

För mer information, var vänlig och kontakta:
Martin Malmros, VD och koncernchef, Aura Light International AB,

+46 (0)8 564 883 40, +46 (0)730 45 83 40, martin.malmros@auralight.com
Alina Giraldo, presskontakt, Aura Light International AB,
+46 (0)8 564 883 89, +46 (0)702 86 40 02 alina.giraldo@auralight.com

Aura Light är ett belysningsföretag som erbjuder hållbara belysningslösningar till professionella kunder så att de kan minska sina kostnader, sin energiförbrukning och miljöpåverkan. Aura Light är kända för lång livslängd, hög kvalitet och energibesparing, där Aura Lights belysningslösningar kan minska energiförbrukningen med upp till 80 procent. Grunden till Aura Light lades redan 1930 under namnet Lumalampan. Huvudkontoret ligger i Stockholm och belysningslösningarna säljs över hela världen genom koncernens dotterbolag och återförsäljare. Kunderna hittas främst inom industri, handel och offentlig sektor. Aura Light har cirka 250 anställda och en omsättning på cirka 600 miljoner kronor. Läs mer på www.auralight.se

Aura Lights koncentrerade fokus på att designa och leverera produkter med lång livscykel har resulterat i långvariga relationer med kunderna. Företagets taktiska approach, att fylla det tomrum som funnits på armaturmarknaden med sin tydliga produktlinje, har stärkt företagets varumärke på den europeiska marknaden. Frost & Sullivan hyllar det faktum att prestandan på Aura Lights hållbara produkter och lösningar har åstadkommit en förhöjd köpupplevelse för kunder genom åren. Företagets strävan efter att uppnå hållbarhet demonstrerar tydligt dess entreprenöriella spetskompetens inom den europeiska armaturmarknaden.
Frost & Sullivan
Företagets in-house expertis möjliggör att de kan mixa och matcha armaturer med egna ljuskällor och ljusstyrning, vilket skapar en skräddarsydd och hållbar belysningslösning. Företagets modulära produkter främjar uppgraderingar av enstaka komponenter i belysningslösningar. Det reducerar inte bara tiden som det tar för en skräddarsydd produkt att lanseras på marknaden, utan minskar även kostnaderna. Som en del av affärsmodellen stöttar företaget sina kunder i varje steg i upphandlingsprocessen och reducerar de tekniska och affärsmässiga svårigheterna som kan förekomma under upphandlingsfasen.
Balaji Anand Sagar, Frost & Sullivans forskningsanalyst
Det är en stor ära att ta emot utmärkelsen ”Årets entreprenörsföretag 2015” av Frost & Sullivan. Vi tror att vi spelar en viktig roll när det gäller att minska komplexiteten i kundernas val av en bättre belysning.
Martin Malmros, VD och koncernchef, Aura Light International AB