Aura Long Life firar 30 år på marknaden

Det var nu 30 år sedan belysningsföretaget Aura Light lanserade sitt unika Long Life-koncept. Detta jubileum sammanfaller med att Aura Light firar 80 år som företag. Aura Light har under årens lopp utvecklat sitt fokus på innovativ miljöteknik och erbjuder idag Long Life-produkter och energibesparande belysningslösningar över hela världen.

Aura Light har ett stort fokus på att ta fram de belysningslösningar som marknaden efterfrågar. Under det senaste året har en rad energibesparande belysningslösningar lanserats som gör att användaren sparar 30-80 % energi. Den allt ökande efterfrågan på företagets miljövänliga belysningsprodukter i Sverige och internationellt har inneburit en kraftig tillväxt för Aura Light.

- Vi är väldigt stolta över att Long Life i år firar 30 år, samma år som Aura har funnits i 80 år. Det är inget dåligt jubileumsår, säger Martin Malmros, vd och koncernchef för Aura Light International AB. Samtidigt som vi ständigt utvecklar nya Long Life-lösningar strävar vi nu allt mer mot att vara en helhetsleverantör för användarna genom att leverera energisparlösningar, ballaster och armaturer, vilket också är den inriktning som marknaden efterfrågar.

1980 fick Aura dels patent på en ny katodkonstruktion, men även på den speciella Long Life-koppen som än idag ingår i företagets Long Life-lösningar. Long Life-tekniken innebär att Aura kan erbjuda högkvalitativa ljuskällor med en livslängd som är minst tre gånger längre än standardprodukterna.

- För 30 år sedan hade vi helt andra förutsättningar än idag och jag kommer väl ihåg när vi tillverkade det första Long Life-röret. Long Life-kopparna handmonterades, medan det idag snarare handlar om att övervaka maskinerna. Det är spännande att se hur utvecklingen går framåt för varje år, berättar Ingrid Hempel som arbetar som operatör i Auras fabrik i Karlskrona, Sverige.

Nu, 30 år senare, har Aura 200 anställda i tio olika bolag och förser hela världen med gröna Long Life-belysningslösningar.

Stockholm 24 augusti 2010

För ytterligare information kontakta:

Martin Malmros, vd och koncernchef Aura Light International AB, 08-564 883 40, 0730-45 83 40, martin.malmros@auralight.com
Malin Stockhaus, försäljningschef Aura Light AB, 08-56488144, 0702- 820292,
malin.stockhaus@auralight.se
Caroline Hedman, Marknadschef Aura Light AB, 08 564-883 83, 0705-648 864, caroline.hedman@auralight.se

Aura levererar Long Life-ljuskällor som garanterat håller tre gånger längre än en standardprodukt, vilket sparar både pengar och på miljön. Grunden till Aura lades redan 1930 under namnet Lumalampan, och Long Life lysrör har producerats sedan 1980. Huvudkontoret ligger i Stockholm medan utveckling, produktion och kundservice finns i Karlskrona. Koncernen har dessutom dotterbolag i Danmark, England, Finland, Frankrike, Holland, Italien, Norge, Spanien och Tyskland och säljer ljuskällor över hela världen. Kunderna finns huvudsakligen inom industrin och den offentliga sektorn. Aura har cirka 200 anställda och omsätter cirka 50 miljoner Euro. Läs mer på www.auralight.se.