Elsmart belysning från Aura Light i Brommas förskolor

Report this content

Belysningslösningar från Aura Light har bidragit till att projekt Elsmart minskat elförbrukningen med upp till 37 % i Brommas förskolor. Elsmart startade 2009 och resultatet visar att åtgärder för inomhusbelysning är det enklaste sättet att snabbt minska elförbrukningen.

På en genomsnittlig förskola står belysningen för ca 12 % av den totala elförbrukningen. Genom att byta ut befintlig energislukande belysning mot Aura Eco Saver Long Life minskade man elförbrukningen för belysning med 10 %, utan att göra några ytterligare investeringar. - Vi är glada över att Aura Lights Eco Saver är en del av lösningen för förskolorna i projekt Elsmart. Att byta ut befintlig belysning mot Aura Eco Saver Long Life är ett utmärkt exempel på hur man kan minska elkostnaderna med 10 % i befintliga armaturer, säger Fredrik Sventelius, Nordisk vd för Aura Light AB. I projektet energieffektiviserades sammanlagt 33 av Bromma stadsdelsförvaltnings 70 förskolor. På förskolan Ringen, där störst insatser gjorts, investerades totalt 95 000 kronor i bland annat vitvaror och energisnål belysning. Dessutom togs nya rutiner för elanvändningen fram. Detta ledde till en minskad elförbrukning med 37 % under året, vilket motsvarar 35 000 kronor. Om alla Sveriges förskolor skulle genomföra de enkla energiåtgärder som Bromma identifierat, skulle det ge en besparing på närmare 200 miljoner kronor årligen. Dessa utgifter motsvarar kostnaden för att anställa ytterligare 330 förskolepedagoger. - Projekt Elsmart är ett bra exempel på att elförbrukning kan minska drastiskt när den enskilda enheten och individen engageras. Genom att kombinera investering i ny teknik, med utbildning och tydliga rutiner, uppnås stora vinster både vad gäller miljö, ekonomi och trivsel, säger Henrik Spovin, projektledare för Elsmart. Produkterna levereras via OneMed Sverige AB som har avtal med Stockholms Stad avseende förbrukningsmaterial. Avtalet gäller till och med den 31 oktober 2010. Se www.onemed.se för mer information. Stockholm 18 mars 2010 Aura Light International AB

Taggar: