Fyra av tio kommuner missar enkla energibesparingar

Report this content

Ett av de absolut snabbaste enklaste och mest kostnadseffektiva sätten att få ner energiförbrukningen är att byta ut äldre energislukande ljuskällor. Trots detta är det endast 4 av 10 kommuner i Sverige som uppger att de bedriver något energibesparingsprojekt inom belysningsområdet. Detta visar en kartläggning som det svenska belysningsföretaget Aura Light har genomfört bland totalt 153 kommuner i landet.

Totalt tillfrågades miljöchefer eller andra miljöansvariga på 153[1] slumpmässigt utvalda kommuner runt om i landet. 74 av de 153 tillfrågade uppgav att de aktivt driver energibesparingsprojekt för väg- och gatubelysning och 49 av de 153 att de aktivt driver energibesparingsprojekt inom belysningsanläggningar för kommunens fastigheter.

Driver ni aktivt projekt för energibesparing i belysnings-anläggningar i kommunens fastigheter? Driver ni aktivt projekt för energibesparing i väg- och gatubelysning?
TOTALT Uppsala län 0 % 20 %
TOTALT Västmanlands län 0 % 33 %
TOTALT Blekinge län 0 % 50 %
TOTALT Västerbottens län 0 % 50 %
TOTALT Norrbottens län 10 % 40 %
TOTALT Västernorrlands län 20 % 60 %
TOTALT Värmlands län 25 % 50 %
TOTALT Hallands län 33 % 33 %
TOTALT Västra Götalands län 33 % 39 %
TOTALT Kronobergs län 33 % 50 %
TOTALT Dalarnas län 36 % 73 %
TOTALT Södermanlands län 38 % 38 %
TOTALT Skåne län 38 % 44 %
TOTALT Gävleborgs län 40 % 40 %
TOTALT Örebro län 40 % 60 %
TOTALT Östergötlands län 43 % 29 %
TOTALT Jönköpings län 43 % 43 %
TOTALT Jämtlands län 60 % 80 %
TOTALT Stockholms län 67 % 67 %
TOTALT Kalmar län 75 % 63 %

Uppskattningsvis står belysning för cirka 20 procent av världens energiförbrukning, varför miljösmarta och energieffektiva belysningslösningar kan ge stora positiva miljöeffekter. Belysningsområdet är också ett område där stora besparingar kan åstadkommas enbart genom ett enkelt byte av ljuskälla. För gatubelysning kan detta minska energiförbrukningen med 40 %. Det låga engagemanget i energibesparande projekt inom det kommunala området innebär att många kommuner går miste om stora kostnadsbesparingar och får därmed svårigheter att nå upp till de individuella miljömålen.

De län som varit mest aktiva kring energibesparande åtgärder är Kalmar, Jämtlands och Stockholms län. Den vanligaste åtgärden här har varit att byta ljuskällor, men även byte av armatur, installation av närvarostyrning och införandet av dimmers har förekommit för att få ner energiförbrukningen.

Stockholm 25 maj 2010

[1] Undersökningen genomfördes under slutet av 2009.

För ytterligare information kontakta:

Malin Stockhaus, försäljningschef Aura Light AB, 08-56488144, 0702- 820292, malin.stockhaus@auralight.se
Caroline Hedman, Marknadschef Aura Light AB, 08 564-883 83, 0705-648 864, caroline.hedman@auralight.se

Om Aura Light

Aura levererar Long Life-ljuskällor som garanterat håller tre gånger längre än en standardprodukt, vilket sparar både pengar och på miljön. Grunden till Aura lades redan 1930 under namnet Lumalampan, och Long Life lysrör har producerats sedan 1980. Huvudkontoret ligger i Stockholm medan utveckling, produktion och kundservice finns i Karlskrona. Koncernen har dessutom dotterbolag i Danmark, England, Finland, Frankrike, Holland, Italien, Norge, Spanien och Tyskland och säljer ljuskällor över hela världen. Kunderna finns huvudsakligen inom industrin och den offentliga sektorn. Aura har cirka 200 anställda och omsätter cirka 50 miljoner Euro. Läs mer på www.auralight.se.