Komplett sortiment av metallhalogenlampor från Aura Light

Belysningsföretaget Aura Light erbjuder nu ett utökat sortiment av metallhalogenlampor. Det senaste tillskottet är en skyddad version som gör det möjligt för lampan att användas både i kapslade eller öppna armaturer för till exempel gatubelysning. Med den här lösningen kan man uppnå en energibesparing på cirka 50 % i jämförelse med en gammal installation. Dessutom minskar det underhållskostnaderna avsevärt.

För två år sedan lanserade Aura Light sin första Long Life metallhalogenlampa för gatubelysning. Därefter har sortimentet utökats med en lampa för detaljhandeln och det senaste tillskottet är nu en lösning för gatubelysning som är en skyddad version. Det gör att lampan kan användas i både kapslade och slutna armaturer.

– Vi kan nu erbjuda våra kunder ett helt sortiment av Long Life metallhalogenlampor med extra lång livslängd. Livslängden är mer än den dubbla jämfört med standardlampor, vilket leder till minskade underhållskostnader och bidrar till säker gatubelysning med vitt ljus. Detta är en utmärkt lösning om du vill ersätta dina gamla kvicksilverlampor istället för att byta hela armaturen – det är kostnadseffektivt och hållbart, säger Martin Malmros, CEO Aura Light International AB.

Baserad på Aura Long Life-teknologin för högtrycksnatriumlampor, är två keramiska arc-rör placerade i en yttre glaskolv gjord av hårdglas vilket resulterar i mer än dubbla livslängden jämfört med standardprodukter på marknaden. Lampor med två arc-rör istället för ett, säkerställer livslängden och lumennedgången. Aura Crystal EP har en livslängd på 30 000 timmar (12B10 = 10 % bortfall - 12 h tändcykel). I professionella applikationer betyder det 7-8 års användning. Medellivslängden för 12 h- tändcykeln är 43 000 timmar.

Stockholm 18 mars 2014

Erik Frejinger, försäljningschef Aura Light AB,

Alina Giraldo, pressansvarig Aura Light International AB,
08-564 883 89, 0702-86 40 02, alina.giraldo@auralight.com

Aura Light är ett belysningsföretag som erbjuder hållbara belysningslösningar till professionella kunder så att de kan minska sina kostnader, sin energiförbrukning och miljöpåverkan. Aura Light är kända för lång livslängd, hög kvalitet och energibesparing, där Aura Lights belysningslösningar kan minska energiförbrukningen med upp till 80 procent. Grunden till Aura Light lades redan 1930 under namnet Lumalampan och Long Life-lysrör har producerats sedan 1980. Huvudkontoret ligger i Stockholm och belysningslösningarna säljs över hela världen genom koncernens dotterbolag och återförsäljare. Kunderna hittas främst inom industri, handel och offentlig sektor. Aura Light har cirka 260 anställda och en omsättning på cirka 600 miljoner kronor. Läs mer på www.auralight.se.