Auriant Mining AB (publ.) tillkännager villkoren för omstruktureringen av aktieägarlån

Report this content

Auriant Mining AB ("AUR" eller "Bolaget") offentliggjorde den 21 november 2012 att Bolaget har slutit en överenskommelse om omstrukturering av villkoren för lånen från majoritetsägaren.

Per den 31 december 2012 uppgick de utestående lånen från majoritetsaktieägaren till 33.1 MUSD (ca 222 MSEK), inklusive kapitaliserad ränta.

Enligt villkoren för omstruktureringen:

• Lånen har konsoliderats i ett obligationslån
• Återbetalning av obligationslånet sker under 2014, i stället för 2013 för de ursprungliga lånen
• Det omstrukturerade lånet kommer att vara utan säkerhet
• Den genomsnittliga räntan kommer att sänkas från 18% till 13%
• Företaget kommer att påbörja utbetala räntan på månadsbasis. Den minsta månatliga räntebetalning kommer att vara 5% och resten kapitaliseras med 8% ränta

• Varje förekommande månatlig räntebetalning överstigande 5% kommer att vara till en ränta understigande 8% årlig ränta, så att den totala räntenivån för lånet kommer att vara i spannet 11,5-13% årlig ränta

Mikhail Fedulov, CFO i Auriant, sade: "Med denna omstrukturering har vi ökat återbetalningstiden för aktieägarlånen, och betydligt sänkt bolagets räntebördan, och gjort vår långsiktiga skuldprofil mer hållbar. Detta kommer i sin tur att öka Bolagets upplåningskapacitet för bankerna".

Denis Alexandrov, Verkställande Direktör och styrelseledamot

tel: +7 985 222 66 74

E-post: denis.alexandrov@auriant.com

Auriant Mining AB är ett svenskt gruvbolag med inriktning på guldproduktion i Ryssland, främst i Zabaikalskiy regionen och republikerna Khakassia och Tyva. Bolaget har för närvarande 4 licenser som omfattar prospektering och utvinning av guld, varav en, Kara-Beldir LLC är ett joint venture med en stor kanadensisk guldproducent Centerra Gold Inc.

Taggar: