Aurobay tecknar avtal med AB Volvo om tillverkning av kamaxlar

Report this content

Nu är det klart att Aurobay blir leverantör av kamaxlar till AB Volvos lastbilsmotorer. Parterna har tecknat ett femårigt så kallat ”build-to-print”-avtal.

- Avtalet är en demonstration av våra styrkor som partner till fordonstillverkarna, säger Michael Fleiss, vice VD, Aurobay, och VD för Aurobay i Sverige (Powertrain Engineering Sweden AB).

Aurobay har tecknat sitt andra avtal på komponentmarknaden för drivsystem. Den här gången är det AB Volvo som väljer Aurobay som partner för tillverkning av kamaxlar till tunga lastbilsmotorer.

- Att vi tar hem det här avtalet i stor konkurrens med andra aktörer visar hur starka vi är som leverantör av komponenter till kunder med höga krav och förväntningar, säger Petra Odenman, Executive Vice President, Sales & Market.

- Detta är en del i AB Volvos omställningsresa där expansionsyta behövs för nya produkter. Vi är glada att tillverkningen av kamaxlar stannar i Skövde, det är ett bevis på styrkan i Skaraborgsk samverkan och industri, säger Platschef på Volvo Group Skövde, Rickard Lundberg.

Avtalet innebär dels att Aurobay tar över tillverkningsmaskiner från AB Volvo, dels att företaget investerar i egna nya tillverkningsmaskiner. Avtalet är ett exempel på hur Aurobay samarbetar med partners för att återanvända så mycket som möjligt av befintlig utrustning för att maximera utnyttjandet av maskiner innan skrotning och för att undvika dyra investeringar – ett tekniskt samarbete som bidrar till att minska miljöpåverkan.

Målsättningen är att Aurobays övertagande av kamaxeltillverkningen ska vara klart för produktion under första kvartalet 2025.

- Tillverkningen av kamaxlarna ska ske i en linje, från ett stångämne till en färdig axel. Projektet är i gång. Det är många bitar som ska på plats, inte minst ska vi träna upp vår personal genom kompetensöverföring från kunden, säger Bjarne Hammar, platschef på Aurobays Skövdefabrik.

Helene Carlson
Executive Vice President, Communications & Public Affairs
media@aurobay.com

www.aurobay.com

Aurobay utvecklar och tillverkar lösningar för drivlinor i världsklass för en global marknad. 2 850 anställda arbetar inom forskning och utveckling, tillverkning och digital innovation. 2022 producerade Aurobay 775 000 hybrid- och elmotorer på anläggningar i Skövde och Zhangjiakou, Kina. Ägt av Geely, och med en mer än 100 år lång historia av kontinuerlig drivlinjeinnovation, utvecklar Aurobay nya teknologier med en vision om noll miljöpåverkan.

Taggar: