Aurobay testar gränserna i legendariska Pikes Peak

Report this content

Göteborg, 24 april - Aurobay deltar i årets upplaga av Pikes Peak International Hill Climb, den 23 juni i Colorado. Tävlingen kommer att demonstrera kapaciteten hos Aurobays Spark Ignition 2.0-liters högprestandamotor i ett av de mest utmanande globala motorsportevenemangen.

Pikes Peak International Hill Climb, även känt som ”Race to the Clouds”, är ett välkänt evenemang som testar uthållighet och prestanda hos både fordon och förare. Tävlingen omfattar en brant 12,42-mils bana med 156 svängar, som klättrar 4 720 fot till en mållinje på hög höjd. Det är en idealisk plattform för att visa upp framsteg inom fordonsindustrin under tuffa förhållanden.

Aurobay tävlar med sin Spark Ignition 2,0-liters högprestandamotor, som vanligtvis finns i avancerade mildhybrider, och är känd för sin kraft och respons. Inför tävlingen har motorn anpassats specifikt för att maximera effektiviteten på Pikes Peaks höga höjd, så att den kan fungera kontinuerligt vid 6300 varv per minut med toppar på upp till 6800 varv per minut.

Michael Fleiss, VD på Aurobay, uttrycker sin entusiasm över företagets deltagande: ”Pikes Peak är mer än bara en tävling; det är ett riktmärke för prestanda och tillförlitlighet. Vi är glada över att kunna visa upp vår högpresterande motors överlägsna kapacitet i en så konkurrenskraftig och utmanande miljö.”

Genom att samarbeta med det italienska racerbilsmärket Wolf Racing kommer Aurobay att dra nytta av Wolf Racings arv av segrar i bergsklättring för att maximera sina chanser till framgång. Bilen, som körs av den erfarne racerföraren Christian Merli - en femfaldig FIA European Hill Climbing Champion - är finjusterad för att navigera den krävande banan med precision.

”Jag kan knappt vänta på att få göra min debut på Pikes Peak tillsammans med Aurobay och Wolf Racing. Jag är ivrig att visa vad vi kan åstadkomma tillsammans i en sådan unik och krävande miljö.” säger Christian Merli.

Loppet ger Aurobay en kritisk testmiljö i verkligheten, vilket möjliggör ytterligare framsteg i motorutvecklingen. Aurobay fortsätter att tänja på gränserna för fordonsteknik och ser fram emot att dela framtida uppdateringar.

Helene Carlson
Executive Vice President, Communications & Public Affairs
Tel: +46 765-25 84 93
Mail: media@aurobay.com

Uni3
Pumpgatan 1
417 55 Gothenburg

Om Aurobay
Aurobay utvecklar och tillverkar lösningar för drivlinor i världsklass för en global marknad. 3000 anställda arbetar inom forskning och utveckling, tillverkning och digital innovation. 2023 producerade Aurobay 787 000 hybrid- och elmotorer på anläggningar i Skövde och Zhangjiakou, Kina. Ägt av Geely, och med en mer än 100 år lång historia av kontinuerlig drivlinjeinnovation, utvecklar Aurobay nya teknologier med en vision om noll miljöpåverkan.