Austrian Airlines börjar flyga till Bagdad från 8 juni 2011

Fyra dagliga flyg från Stockholm till Wien

Två destinationer i Irak

Totalt tolv destinationer i Mellanöstern

Austrian Airlines återinför, från den 8 juni, sträckan Wien-Bagdad-Wien i sitt linjenät med tre flygningar i veckan till Iraks huvudstad med Airbus 320.

Austrian Airlines återvänder till Iraks huvudstad, Bagdad efter 21 år och kommer att flyga till två destinationer i Irak; Erbil och Bagdad. Linjen trafikerades senast 1982, men på grund av Kuwaitkrisen 1990 tvingades man att lägga ner flygsträckan.

Austrian Airlines erbjuder sina passagerare ett linjenät av 130 destinationer världen över. Wien är den ledande huben till central- och öst Europa med hela 46 destinationer. Passagerare kan ta ett av de fyra dagliga flygen från Stockholm till Wien. Från Wien kan de enkelt byta till den anknytande Bagdadlinjen eller till någon av de tio andra långdistansflygningarna Austrian Airlines erbjuder. Sju av dessa återfinns i Asien och tre i Nordamerika.

Austrian Airlines är pionjär i Mellanöstern: I december 2006 var Austrian det första verksamma västeuropeiska flygbolaget i norra Irak och har sedan dess ökat sin närvaro i regionen. Under sommaren 2011 kommer Austrian Airlines erbjuda sex flygningar i veckan till Erbil.

Våren 2004 blev Österrike det första västeuropeiska landet att efter Irakkriget, tillsammans med irakiska myndigheter, sluta sig till ett liberalt och bilateral transportöverenskommelse. Detta gjordes på Austrian Airlines initiativ. Inklusive den nya förbindelsen till Bagdad, erbjuder Austrian Airlines nu tolv olika flygningar till Mellanöstern.

Austrian erbjuder högklassig service på sina inflygningar

Njut av bekvämlighet och lugn på Austrian Airlines flygningar redan innan du går ombord. Bolaget erbjuder sina resenärer de senaste incheckningsalternativen via internet eller mobiltelefonen. Passagerarna kan välja mellan att själva skriva ut boardingkorten eller alternativt få uppgifterna skickade direkt till mobilen kostnadsfritt via SMS. Ombord välkomnar flygvärdinnorna och flygvärdarna passagerarna med Österrikisk gästfrihet, en varm och vänlig service. Austrian skämmer bort sina passagerare med kulinariska delikatesser från den berömda matleverantören DO & CO.

Austrian Airlines flyger sträckan Wien-Bagdad följande dagar och tider:

Schema Wien-Bagdad-Wien sommaren 2011 (alla tider lokala):

Wien - Bagdad Flygdagar Avgång Ankomst
OS 827 onsdag, fredag, söndag 10.00 15.00
Bagdad – Wien Avgång Ankomst
OS 828 onsdag, fredag, söndag 16.00 19.30

Mer information om tillgängliga flyg med Austrian Airlines samt alternativa sätt att boka biljett finns på Austrian Airlines hemsida www.austrian.com eller genom att besöka närmaste resebyrå.

För mer information

Corporate Communications AUSTRIAN AIRLINES: Martin HEHEMANN / Patricia STRAMPFER / Michael BRAUN / Ursula BERGER; Tel: +43 (0) 51766 11231, martin.hehemann@austrian.com, patricia.strampfer@austrian.com, michael.braun@austrian.com, ursula.berger@austrian.com;

Owner, Editor, Reproducer: Austrian Airlines AG, Corporate Communications public.relations@austrian.com.

Please find further information concerning the disclosure according to §§ 24 and 25 Media Act on www.austrian.com

Austrian Airlines

Austrian Airlines är Österrikes största flygbolag och erbjuder ett globalt linjenät som omfattar 130 destinationer. Linjenätet är särskilt tätt i central- och Östeuropa, med 44 destinationer, är Austrian Airlines marknadsledande i regionen. Tack vare sitt gynnsamma geografiska läge i hjärtat av Europa, har bolagets viktigaste flygplats i Wien blivit en perfekt öst-väst hubb.

Austrian Airlines är en del av Lufthansa Group, den största flygbolagskoncernen i Europa och medlem i Star Alliance, den första globala alliansen av internationella flygbolag.