Bilägare glömmer att kontrollera däcken

Report this content

Alldeles för många bilägare kontrollerar aldrig sina däck. Efter en varm sommar upplever många verkstäder hos autobutler.se att många bilar har slitna däck som är i dåligt skick. Vilket medför en ökad risk för olyckor på höstens blöta vägar.

Stockholm den 10. september 2014: Slitna däckmönster, halvfyllda- och felaktiga däck är en del av vardagen för Autobutler’s mekaniker när bilar kommer in på service. Det är framförallt däcktrycket som ofta är problemet. Varannan bil som besöker en av Autobutler’s verkstäder har ett kritiskt lågt däcktryck. När verkstäder uppmärksammar bilägare att de bör byta sina däck så blir 2 av 3 överraskade att deras bil har kört med slitna däck.

”Däcken är det enda som är i kontakt med marken. Det är därför avgörande för trafiksäkerheten att man regelbundet kontrollerar sina däck. Särskilt nu i september då det är stora temperaturskillnader från natt till dag, där det kan variera upp till 0.2 bar under samma dygn”, säger Autobutler’s landschef Mark Trans som kontrollerar sina egna däck varje månad.

”När bilen har felaktigt däcktryck eller kör med slitna däck blir bränsleförbrukningen högre och leder även till väsentligt sämre styr- och bromsegenskaper. I värsta fall kan det leda till att man inte kan styra bilen ordentligt”, förklarar Mark Trans. Han rekommenderar alla bilägare att de i samband med ett verkstadsbesök ber mekanikern att kontrollera bilens däck.

Om du inte planerar att åka till en verkstad kan du alltid använda en luftkompressor på en bensinstation eller köpa din egna däcktrycksmätare för ett par hundra kronor. Om du vill försäkra dig om att däckens mönsterdjup är tillräcklig så kan du alltid använda en 5 krona som måttstock på mönsterdjupet. Smidigt att använda då det är 3 millimeter mellan femkronans överkant och siffran 5, täcks avståndet så är däckets mönsterdjup bra.

FAKTA
Den årliga däck rapporten utfördes i samverkan mellan polisen, NTF, Bilprovningen, Däckbranschen och Energimyndigheten och bekräftar Autobutler’s upplevelse. Årets mätning på 525 bilar visade att det fortfarande är stort antal som har slitna däck och många som inte kontrollerar dem.

• 28.2% - med minst ett slitet däck (0-3 mm)
  • 2.3% - har minst ett olagligt däck (
  • 70.9% - ej kontrollerat däcktrycket senaste månaden / vet ej
  • 6.5% - har nästan punktering (1.6 bar eller mindre)

Jan Sturm
Presschef autobutler.se

Mobil: +45 2010 8151
sturm@autobutler.dk

Om autobutler.se
Den prisbelönta verkstadsportalen Autobutler har sedan 2010 gett 140 000 bilägare offerter på verkstadsuppdrag via internet hos de 3 300 anslutna bilverkstäderna. Företaget är det största av sitt slag i Norden och har idag kontor i Danmark, Sverige, Tyskland och Storbritannien.

Snabbfakta

Den årliga rapporten utfördes i samverkan mellan polisen, NTF, Bilprovningen, Däckbranschen och Energimyndigheten och bekräftar Autobutler’s upplevelse. Årets mätning på 525 bilar visade att det fortfarande är stort antal som har slitna däck och många som inte kontrollerar dem. • 28.2% - med minst ett slitet däck (0-3 mm) • 2.3% - har minst ett olagligt däck (<1.6 mm) • 70.9% - ej kontrollerat däcktrycket senaste månaden / vet ej • 6.5% - har nästan punktering (1.6 bar eller mindre)