Autodesk förvärvar svenska Bitsquid

STOCKHOLM, 9 juni 2014 – Autodesk, Inc. har förvärvat Stockholmsbaserade Bitsquid AB, företaget bakom spelmotorn Bitsquid.

Förvärvet ger Autodesk expertis i 3D-spelutveckling och beprövad teknik som kommer möjliggöra för Autodesk att expandera portföljen av verktyg för spelutvecklare genom utvecklingen av en ny 3D-spelmotor. Ett antal spelutvecklare har använt den moderna och flexibla Bitsquid-motorn för att skapa 3D-spel för nästa generations konsoler och PC, och Autodesk kommer fortsätta att arbeta med många av dessa företag för att utveckla den nya spelmotorn.

”Bitsquid har varit en avgörande framgångsfaktor för Fatshark, genom att vi har fått möjlighet att producera högkvalitativa spel med korta utvecklingstider”, säger Martin Wahlund, vd på Fatshark. ”Vi väntar med spänning på att följa hur Bitsquid utvecklas nu när det är en del av Autodesk”.

Förvärvet möjliggör, förutom tillgång till spelmotorn Bitsquid, Bitsquid-teamet och teknologin, för Autodesk att skapa nya verktyg som pressar gränserna för 3D-visualisering i realtid för arkitekter och designers, varav många möter utmaningar i att sätta designdata i en realistisk kontext. Den nya teknologin kommer också integreras i lösningar för kunder utanför spelindustrin, inom exempelvis arkitektur, tillverkning, byggindustrin och filmindustrin. Autodesk planerar att skapa nya typer av designverktyg som möjliggör visualisering och kontextualisering av olika designer genom att använda samma flexibla kontroll och snabba feedback som finns i moderna konsol- och datorspel.

”Autodesk’s förvärv av Bitsquid kommer revolutionera hur man visualiserar komplex data i realtid. Föreställ dig att du kan utforska och gå igenom alla typer av designer, från byggnader till bilar, med samma frihet du kan uppleva i den öppna världen i ett nästa generations konsolspel. Spelmotorteknologier kommer vara en allt viktigare del av arbetsflödet, inte bara för att skapa spel, utan också för att designa byggnader eller lösa komplexa infrastrukturutmaningar”, säger Chris Bradshaw, senior vice president, Autodesk Media & Entertainment. ”Bitsquid-förvärvet ger Autodesk både expertis och teknologi som kommer möjliggöra för oss att leverera ett nytt synsätt som bryter mark vad gäller animeringsverktyg för 3D-design, och vi välkomnar teamet till Autodesk.”

Ytterligare information om den nya 3D-spelmotorn från Autodesk, som kompletterar Autodesk’s ledande spelportfölj av mellanprogramvara och 3D-animeringsmjukvara som Autodesk Maya LT, Autodesk Maya och Autodesk 3ds Max, kommer senare i år.

Contact:   Anna Olsson, +46 733 71 36 12
Email:      anna.olsson@grayling.com

Autodesk, Inc. är en ledande tillverkare av mjukvaror för 3d-design. Kunder inom branscher som tillverkning, arkitektur, bygg och anläggning, samt film- och spelproduktion – inklusive de 17 senaste Academy Award-vinnarna för bästa visuella effekter – använder Autodesks verktyg för att skapa, visualisera och simulera sina idéer. Sedan AutoCAD introducerades 1982 har Autodesk utvecklat den bredaste produktportföljen av högklassiga mjukvarulösningar för den globala marknaden.

För ytterligare information om Autodesk, se www.autodesk.se eller www.autodesk.com

Autodesk, AutoCAD and Revit are registered trademarks or trademarks of Autodesk, Inc., and/or its subsidiaries and/or affiliates in the USA and/or other countries. All other brand names, product names or trademarks belong to their respective holders. Autodesk reserves the right to alter product and services offerings, and specifications and pricing at any time without notice, and is not responsible for typographical or graphical errors that may appear in this document.

© 2013 Autodesk, Inc. All rights reserved.

Taggar: