• Autodesk/

Autodesk ger kostnadsfri 3D-mjukvara till alla skolor och universitet i Sverige – 1,1 miljoner elever och studenter berörs

Stockholm, 20 oktober, 2014 – Autodesk, Inc. (NASDAQ: ADSK), ett ledande företag inom mjukvara för 3D-design, tillverkning och media/underhållning, ger nu alla skolor och universitet i Sverige fri tillgång till professionella program inom 3D och kreativitet. Detta är en omfattande satsning på digitalt skapande inom svenska skolan och berör fler än 1,1 miljoner elever.

Satsningen utgör nästa steg i förändringen av Autodesks affärsmodell gentemot utbildningssektorn, och syftar till att hjälpa studenter och lärare att föreställa sig, designa och skapa en bättre värld. Autodesks löfte stärker utbildare vid över 600 skolor och universitet i Sverige.

”Framstegen inom tillgänglighet för 3D-design och tillverkningsteknik innebär stora skiften för yrken inom design, tillverkning och underhållning. Nu när mobil- och molntekniken utvecklas innebär det också att det är möjligt att designa var som helst och när som helst. Nästan alla som kommer på en idé har möjlighet att ta den från koncept till verklighet över en natt, och vi tror att dagens studenter kommer att forma morgondagens industri med den här typen av verktyg”, säger Patrik Durvik, Country Manager Sverige på Autodesk.

”Genom att ge utbildningsinstitutioner – både skolor och universitet – kostnadsfri mjukvara från Autodesk säkerställer vi att de framsteg som vi kan se i industrin även hittar in till klassrummen. På så sätt ger vi nästa generations svenska kreativa ledare både verktyg och inspiration”, säger Patrik Durvik.

Autodesks 3D-mjukvara, kreativitetsapplikationer och inlärningsresurser kommer att användas genom hela utbildningssfären för att utveckla svenska studenters kunskaper, bland annat genom att:

• Ge verktyg till elever från mellanstadiet och uppåt för att stötta inom naturvetenskap, teknik, digital konst och matematik för att lösa verklighetens utmaningar
  • Tillhandahålla kunskap som är relevant för industrin för att ge studenter konkurrensfördelar för att nå sina mål idag - och sina karriärmål i framtiden
  • Hjälpa lärare att inspirera eleverna kreativt och innovativt genom ett projektbaserat inlärningsupplägg

Fram tills idag har svenska utbildningsinstitutioner använt sina begränsade resurser för att köpa de designlösningar som behövs i undervisningen. Nu kan skolor istället anlägga ett tvärvetenskapligt perspektiv på utbildning genom att dra nytta av de kostnadsfria programmen i Autodesks produktportfölj – från 3D-designmjukvara och molnlösningar till kreativa applikationer. På det sättet kan studenter inte bara få tillgång till hela spektrat av 3D-lösningar som används inom industrin, utan också skaffa sig betydande konkurrensfördelar för yrkeslivet efter examen.

För att få tillgång till Autodesks mjukvara för skolor, besök www.autodesk.com/academic

Kontakt:

Gustaf Holmblad, gustaf.holmblad@grayling.com, +46 73 055 38 52

Sandra Gnos, sandra.gnos@autodesk.com, +39 02 5755 1406

Autodesk hjälper människor att föreställa sig, designa och skapa en bättre värld. Alla – från professionella designers, ingenjörer och arkitekter till digitala kreatörer, studenter och hobbyister – använder Autodesks mjukvara för att frigöra sin kreativitet och lösa viktiga utmaningar. För mer information, besök www.autodesk.se eller www.autodesk.com .

Taggar: