Autodesk introducerar prenumerationsbaserad tillgång till programvarulicenser

San Rafael, Kalifornien, 4 februari 2015 – Autodesk (Nasdaq: ADSK) meddelar idag att de flesta kommersiella programvarulicenser från och med 1 februari 2016 enbart kommer att finnas tillgängliga i Desktop Subscriptions-tjänsten. Detta är ytterligare ett steg i Autodesks övergång till att erbjuda prenumerationsbaserade tjänster vilka medför högre funktionalitet och bättre användarvänlighet, samt göra det lättare att introducera nya verktyg till en lägre initial kostnad och erbjuda pay-as-you-go.

– Vår omvärld är i ständig förändring, något som också gäller för hur programvara kommer att distribueras. De företag som förstår och anammar dessa förändringar är också de som kommer att ligga i framkant inom respektive bransch när det gäller att skapa smidigare, och mer funktionella lösningar, säger Andrew Anagnost, senior vice president för Industry Strategy & Marketing.

– Våra kunder har länge efterfrågat mer flexibilitet och mer valuta för sina mjukvaruinvesteringar. Skiftet till en prenumerationsbaserad tjänst innebär att Autodesk underlättar för kunden samtidigt som denne också erbjuds ett bredare utbud.

Autodesk Desktop Subscription erbjuder enkla installationslösningar, hantering och uppgradering samt flexibla betalningsvillkor och bredare nyttjanderätt för flera enheter. Desktop Subscription-produkter kommer löpande att uppgraderas och förbättras så att de integreras med Autodesks molntjänster, samtidigt som eventuella problem med filkompatibilitet minskar.

Kunder som har köpt livslånga licenser innan 1 februari 2016 kommer att kunna fortsätta använda dem. De som har köpt Maintenance Subscriptions kommer att ha tillgång till motsvarande fördelar under den tid prenumerationen är aktiv och Autodesk kommer även fortsätta att erbjuda Cloud Service Subscriptions.

– Dagens nyhet innebär att våra kunder har ett helt år på sig att planera för dessa ändringar och vi kommer att fortsätta att vara transparenta med våra planer, säger Anagnost.

– Autodesk kommer att arbeta tillsammans med våra partners och kunder för att göra övergången så smidig som möjligt samt lindra effekterna av dessa förändringar.

För att ta del av alla detaljer om dagens tillkännagivande och prenumerationslösningar, vänligen besök: http://www.autodesk.com/perpetuallicenses

Contact:   Bill Danon, +1-415-675-8360

Email :     bill.danon@autodesk.com

Safe Harbor Statement

This press release contains forward-looking statements that involve risks and uncertainties, including statements regarding our products, product availability, product capabilities, and other statements regarding our strategies, market and products positions, performance, and results. There are a significant number of factors that could cause actual results to differ materially from statements made in this press release, including: general market, political, economic and business conditions; failure to successfully manage transitions to new business models and markets, including the introduction of additional ratable revenue streams and our continuing efforts to attract customers to our cloud-based offerings and expenses related to the transition of our business model; slowing momentum in subscription billings or revenues; difficulty in predicting revenue from new businesses and the potential impact on our financial results from changes in our business models; failure to achieve sufficient sell-through in our channels for new or existing products; pricing pressure; the timing and degree of expected investments in growth and efficiency opportunities; and changes in the timing of product releases and retirements.

Further information on potential factors that could affect the financial results of Autodesk are included in Autodesk's Annual Report on Form 10-K for the year ended January 31, 2014 and Quarterly Reports on Form 10-Q for the quarters ended April 30, July 31, 2014 and October 31, 2014, which are on file with the U.S. Securities and Exchange Commission. Autodesk does not assume any obligation to update the forward-looking statements provided to reflect events that occur or circumstances that exist after the date on which they were made.

Autodesk hjälper människor att föreställa sig, designa och skapa en bättre värld. Alla – från professionella designer, ingenjörer och arkitekter till digitala kreatörer, studenter och hobbyister – använder Autodesks mjukvara för att frigöra sin kreativitet och lösa viktiga utmaningar. För mer information, besök www.autodesk.se eller www.autodesk.com

Autodesk is a registered trademarks or trademarks of Autodesk, Inc., and/or its subsidiaries and/or affiliates in the USA and/or other countries. All other brand names, product names or trademarks belong to their respective holders. Autodesk reserves the right to alter product and services offerings, and specifications and pricing at any time without notice, and is not responsible for typographical or graphical errors that may appear in this document.

© 2015 Autodesk, Inc. All rights reserved.