Autodesk snabbspolar utvecklingen av framtidens 3d-printing

– Lanserar öppen mjukvaruplattform för 3d-skrivare och egenutvecklad 3d-skrivare

SAN RAFAEL, Calif., 15 maj, 2014 — Autodesk, Inc. (NASDAQ: ADSK), ledande inom programvara för 3d-design och -utveckling, med välkända produkter som AutoCAD, 3ds Max och Revit i sin portfölj, lanserar nu två nyheter för att driva utvecklingen av 3d-printing framåt. Det första bidraget är Spark, en öppen mjukvaruplattform för 3d-skrivare. Det andra är en egenutvecklad 3d-skrivare, med syfte att visa potentialen i Spark och att ge en avsevärt bättre användarupplevelse än den som dagens 3d-skrivare kan leverera.

3d-printing som fenomen har exploderat under de senaste åren. Men än så länge är det mer känt som fenomen än som ett naturligt hjälpmedel i arbetet med att förverkliga visioner och idéer genom att låta dem ta fysisk form.

Mjukvaruplattformen Spark som nu utvecklas av Autodesk kommer att vara  kostnadsfri och är avsedd att förenkla och kvalitetssäkra processen med att skriva ut 3d-modeller. Målet är att erbjuda en plattform för tillverkare av 3d-skrivare, materialtillverkare och andra aktörer inom det växande ekosystemet för additiv tillverkning - att skapa en gemensam grund som andra företag och innovatörer kan använda för att bygga vidare på för att skapa fler möjligheter för alla att göra 3d-printing till en del av sin tillverknings- och utvecklingsprocess.

För att demonstrera potentialen med Spark som plattform så lanserar Autodesk också en egen 3d-skrivare med målet att skapa en mer användarvänlig typ av skrivare Även denna är framtagen med öppenhet i åtanke, och konstruktionen kommer därför att göras tillgänglig för allmänheten för att att inspirera fler och driva utvecklingen inom industrin framåt.

“ 3d-printing kommer göra det möjligt för oss att skapa alla de saker vi skapar idag, fast bättre -  men också att skapa alla de saker vi ens inte föreställt oss ännu. […] Världen har just börjat inse potentialen i additiv tillverkning och med Spark, hoppas vi möjliggöra att fler kan börja använda 3d-printing i sin design- och och tillverkningsprocess”, skriver Carl Bass, ordförande och vd för Autodesk, i ett blogginlägg.

Under de kommande månaderna kommer Autodesk att samarbeta med ett flertal hårdvarutillverkare för att integrera Spark-plattformen med existerande och framtida 3d-skrivare. Både Spark och Autodesks 3d-skrivare kommer att finnas tillgängliga på marknaden senare i år.

Contact:   Anna Olsson, 46 733 71 36 12
Email:      anna.olsson@grayling.com

Autodesk, Inc. är en ledande tillverkare av mjukvaror för 3d-design. Kunder inom branscher som tillverkning, arkitektur, bygg och anläggning, samt film- och spelproduktion – inklusive de 17 senaste Academy Award-vinnarna för bästa visuella effekter – använder Autodesks verktyg för att skapa, visualisera och simulera sina idéer. Sedan AutoCAD introducerades 1982 har Autodesk utvecklat den bredaste produktportföljen av högklassiga mjukvarulösningar för den globala marknaden.

För ytterligare information om Autodesk, se www.autodesk.se eller www.autodesk.com

Autodesk, AutoCAD and Revit are registered trademarks or trademarks of Autodesk, Inc., and/or its subsidiaries and/or affiliates in the USA and/or other countries. All other brand names, product names or trademarks belong to their respective holders. Autodesk reserves the right to alter product and services offerings, and specifications and pricing at any time without notice, and is not responsible for typographical or graphical errors that may appear in this document.

© 2013 Autodesk, Inc. All rights reserved.

Taggar:

Autodesk lanserar 3d-skrivare och öppen mjukvaruplattform för 3d-skrivare.