• Autodesk/

Oscar-säsongen är här – konstnärer med banbrytande teknologi skapar de nya storfilmerna

Autodesk och Shotgun har blivit de självklara valen när det kommer till att välja mjukvara för CG (computer graphics)-verktyg. I alla fall när det kommer till fem av de filmer som är nominerade för en Oscar för bästa visuella effekter, och sju av årets filmer nominerade i kategorin för bästa film.

San Francisco, 17 februari, 2015 – Tekniken som möjliggör filmberättandet tar en allt mer betydande roll. Årets Oscarsnominerade filmer visar på den globala CG-industrins imponerande konstnärskap. Mjukvara från Autodesk Inc (NASDAQ:ADSK) media and entertainment-utbud har spelat en stor roll i många av årets nominerade filmer inom kategorierna bästa film, bästa visuella effekter, bästa foto samt inom kategorierna bästa animerade lång- och kortfilm. The Academy of Motion Picture Arts and Sciences (akademin bakom Oscarutdelningen) har även uppmärksammat teknologi från Autodesk med en statyett i Scientific and Technical Achievement Award (Sci-Tech Award), ett pris som tilldelas de som har bidragit till tekniken bakom filmerna.

”De filmer som har vunnit Oscar för bästa visuella effekter har använt mjukvara från Autodesk 20 år i rad. Det är en ära att bidra till en sådan kreativ bransch”, säger Chris Bradshaw, senior vice president på Autodesk. ”Vi är också glada att akademin har uppmärksammat Robert Bridson i vårt R&D-team för hans arbete med teknologi inom voxel data-strukturer.”

Bästa visuella effekter

Alla fem filmer som är nominerade i kategorin bästa visuella effekter – “Captain America: The Winter Soldier”, “Dawn of the Planet of the Apes”, “Guardians of the Galaxy”, “Interstellar” och “X-Men: Days of Future Past” – har använt sig av högutvecklad teknologi. Tusentals talangfulla konstnärer från 25 studios och fyra kontinenter har skapat ett enastående arbete i dessa filmer, vad gäller allt från pre-visualisering till virtuell scensättning, efterarbete och färgsättning.

Årets nominerade inom kategorin bästa tecknade film visar även på ett brett spektra inom animation – från handtecknat till stop-motion och datoranimering. Autodesk har spelade en betydande roll i fyra av fem nominerade filmer: “Big Hero 6”, “Boxtroll”, “Draktränaren 2” och “The Tale of the Princess Kaguya;”; två filmer nominerade i kategorin bästa animerade kortfilm “Feast” och “The Dam Keeper;” samt sju av de åtta nominerade filmerna i kategorin bästa film “American Sniper”, “Birdman”, “Boyhood”, “The Grand Budapest Hotel”, “The Imitation Game”, “Selma” och “The Theory of Everything.”

Scientific and Technical Achievement Awards

Akademin håller årligen en speciell prisutdelning tillägnad dem vars åstadkommande “bevisar ett markant bidrag till filmskapandet”. Richard Edlund, tidigare Oscarvinnare inom specialeffekter och ordförande i Scientific and Technical Awards-kommittén menar att "de [vinnarna] är exempel på den fenomenala kreativitet som ryms inom det vetenskapliga och tekniska delen av filmskapandet, och deras ovärderliga bidrag till vad som utan tvekan är den mest kreativa industrin i världen."

I år mottog Robert Bridon, seniorforskare på Autodesk, priset för Technical Achievement med motiveringen: ”för sitt banbrytande arbete inom voxel data-strukturer och dess utvecklande av ”fluid simulation tools”, vilka i sin tur har haft en utmärkande betydelse för framtagandet av ”volumetric tools” genom hela branschen”. Den så kallade voxel-teknologin, även känd som 3D pixel, har använts av en rad animeringsstudios, exempelvis Weta Digital i Nya Zeeland som tidigt använde den i filmen ”Avatar”. Forskare från Autodesk har tilldelats SciTech-priser under de senaste sju åren.

Autodesk vill även gratulera följande studios som har använt mjukvara från Autodesk och/eller Shotgun och bidragit till filmmagi i årets Oscarsnominerade filmer: Alchemy 24, Animal Logic, The Artery, BlueBolt, Cantina Creative, Cinesite, CoSA Visual Effects, Digital Domain, Double Negative, DreamWorks Animation, EFILM, Encore, Finland Finish, Framestore, Fuel VFX, Hydraulx, Industrial Light & Magic, LAIKA, Lola Visual Effects, LOOK! Effects, Luma Pictures, Luxx Studios, Method Studios, Modern VideoFilm, Mokko Studio, Moving Picture Company, Prime Focus, Proof, Rhythm & Hues, RISE VFX Studio, Rising Sun Pictures, Rodeo FX, Sony Pictures Imageworks, Studio Ghibli, Technicolor, The Third Floor, Tonko House, Union, Vision Globale, Walt Disney Animation Studios, Weta Digital och Whiskytree.

Besök Autodesks Youtube-kanal för att se trailers och klipp från några av de nominerade filmerna:

Academy Award playlist.

Kontakt:

Gustaf Holmblad, gustaf.holmblad@grayling.com, 072-963 67 52

Tom Rutteman, tom.rutteman@autodesk.com, +44 207 851 8014

Autodesk hjälper människor att föreställa sig, designa och skapa en bättre värld. Alla – från professionella designer, ingenjörer och arkitekter till digitala kreatörer, studenter och hobbyister – använder Autodesks mjukvara för att frigöra sin kreativitet och lösa viktiga utmaningar. För mer information, besök www.autodesk.se
eller www.autodesk.com

Autodesk and Shotgun are registered trademarks or trademarks of Autodesk, Inc., and/or its subsidiaries and/or affiliates in the USA and/or other countries. Academy Award is a registered trademark of the Academy of Motion Picture Arts and Sciences. All other brand names, product names or trademarks belong to their respective holders. Autodesk reserves the right to alter product and services offerings, and specifications and pricing at any time without notice, and is not responsible for typographical or graphical errors that may appear in this document. © 2015 Autodesk, Inc. All rights reserved