Utvecklar bilverkstäderna i världen

Report this content

Börsbolag lanserar väntad storsäljare Utvecklar bilverkstäderna i världen Autodiagnos - som finns noterat på börsens SBI-listan - lanserar två nya mjukvarusystem för bilverkstäder över hela världen. De har utvecklats i Sverige. Lanseringen sker på tio språk. - Jag är övertygad om att dessa applikationer kommer att öka våra intäkter radikalt. Dessutom kommer de att öka efterfrågan på vår grundplattform, säger Harry Vesanen, VD för Autodiagnos. Det ena nya systemet stöder bilverkstäderna att hitta brister i avgasrelaterade systemen. Detta är redan lag i USA och blir ett EU-krav kommande år. I princip är alla bilverkstäder tänkbara kunder. Den andra applikationen som Autodiagnos utvecklat riktas till bilverkstäder som ger service på Opel/Vauxhall. - Det är första gången som fristående bilverkstäder får tillgång till ett omfattade diagnossystem för Opel/Vauxhall. Vi ligger långt före konkurrenterna, säger Harry Vesanen. Detta är Autodiagnos Dagens person- och lastbilar liknar allt mer rullande datacentraler. Mängder av elektroniska givare, fler och fler datorer och i den senaste generationen fordon även avancerade datanätverk, styr och övervakar allt från motor och avgasrening, till bromsar och luftkonditionering. Denna utveckling ställer nya krav på verkstäder för att klara diagnostik, service och reparationer. Tidigare räckte det långt medhantverksskicklighet, skruvmejsel och skiftnyckel. Idag krävs istället avancerade datorinstrument och en helt ny kompetens. Autodiagnos affärsidé är att utveckla, producera och marknadsföra produkter och koncept för diagnos och felsökning för huvudsakligen europeiska fordon, främst personbilar, men också lastbilar och andra fordon. Marknaden är dels märkes-verkstäder till vilket Autodiagnos tar fram instrument i samarbete med fordonstillverkaren, men främst fristående verkstäder som servar flera bilmärken, samt vad som kallas fleet operators, alltså företag och organisationer med stora fordonsflottor och egna verkstäder. Produkterna kan mycket enkelt anpassas till olika bilar och det medför att verkstäder som arbetar med flera bilmärken klarar sig med ett instrument och ett fåtal programvaror, vilket minskar investerings- och utbildningskostnaderna jämfört med att investera i en komplett uppsättning instrument till varje bilmärke. För att ytterligare underlätta för verkstäder som vill följa med i den snabba tekniska utvecklingen med bibehållen eller stärkt konkurrenskraft, marknadsför Autodiagnos nu också ett komplett servicekoncept, Diagnostic Center, som innefattar allt från instrument till utbildning och teknisksupport. Ytterligare information om Autodiagnos finns tillgänglig på vår hemsida, http://www.autodiagnos.com. Det går även att kontakta Harry Vesanen, VD Autodiagnos, tel: 08-680 86 22, 0708-680 856 Eller via e-mail harry.vesanen@autodiagnos.se. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/22/19991122BIT00490/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/22/19991122BIT00490/bit0002.pdf