Automatisk laddning och tankning av bilar blir en gamechanger för bilismen

Report this content

Fuelmatics AB och Powerswap AB har fusionerats och bildat Auto Energy One AB (”AutoEnergy”) för att tillsammans modernisera ”tankning” av bilar, oberoende av bränsleslag – flytande, gasformigt eller elektricitet. Den nya tekniken möjliggör effektiv och miljövänlig tankning genom automation i Drive-thru. I stället för att vänta på laddning vid en laddstolpe, kan man nu ”tanka” elbil genom ett automatiskt byte av batteri på under 3 minuter.

AutoEnergy har bildats för att möta marknadens förväntningar på renare, effektivare och bekvämare takningsprocesser. Tekniken möjliggör automatisk tankning via bolagets app. Kör in på stationen, öppna appen och beställ bränsle. Systemet hanterar tankningen på 3 minuter, oavsett om det är bensin, diesel, vätgas eller byte av batteri.

”AutoEnergy skapar ett teknikskifte med en ny lösning för fordonstankning. Årligen görs mer än 50 miljarder tankningar av bil och det behövs mer hållbara system för att motverka utsläpp, bränslespill och klimatpåverkan, säger Roger Chaba som är Vice Vd på AutoEnergy”.

”Genom att skapa en mer kundvänlig procedur med tidsbesparing och renare hantering i Drive-thru kan vi också leverera ett helt nytt konkurrenshjälpmedel för de som lever på att sälja drivmedel”, säger Sten Corfitsen, grundare.

Att sälja el till elbilar genom en batteribytesprocess ger återförsäljarna ett ökat täckningsbidrag jämfört med försäljning av bensin och diesel. ”Man kan därtill utnyttja möjligheten med solpaneler för att lagra solenergi, kan man erbjuda en helt förnybar produkt.” lägger Roger Chaba till.

Fuelmatics AB och Powerswap AB fusioneras och bolaget marknadsför gemensamt automatiska system för tankning med framgångar i USA, Indien och Mellanöstern. Fuelmatics är ett helautomatiskt system för tankning av flytande och gasformiga bränslen. Power Swap är en ny metod för ”tankning” av elbilsbatterier, vilket erfordrar tid och höga effekter, varför batterier i stället laddas i ett batterilager utanför bilen under harmoniska förhållanden med mer tid. Automatiskt batteribyte eliminierar problemet med tidsåtgång och peak-belastningar på elnätet för laddning av batterier.

För mer information kontakta Roger Chaba, COO, på AutoEnergy.

roger.chaba@autoenergy.se

Taggar: