Ny laddinfrastruktur för elbilar installeras i region 10 – automatiskt batteribyte på 3 minuter

Report this content

Region 10 är en sammanslutning av tio kommuner i norr, varav fem har undertecknat ett Letter of Intent med Infra Power Network för att introducera en ny metod för att ladda elbilar baserad på automatiskt batteribyte. Projektet syftar till att fullt ut exploatera fördelarna med eldrift och därigenom minska fordonsflottans klimatpåverkan.

Systemet går under namnet Power Swap och gör det möjligt att automatiskt byta urladdade elbilsbatterier till laddade på tre minuter, vilket ger avgörande fördelar för fordonsägare, drivmedelshandlare, elinfrastruktur och i slutändan miljön. Systemet är specifikt utformat för installation på befintliga service- och bensinstationer för att snabbt kunna byggas ut till en heltäckande laddinfrastruktur i Sverige.

– Power Swap innebär en ”game changer” för eldrift, som länge stått inför utmaningar såsom högt pris för bilar med dyra inbyggda batterier, otillräckliga laddmöjligheter och långa väntetider för själva laddningen, säger Lotta Lestander, vd på Argentis och representant för R10.

Stor betydelse för övergång till eldrift
De planerade installationerna kommer att omfatta ett antal strategiskt valda drivmedelsstationer inom kommunerna, valda i samråd med Organisationen Sveriges Servicestationer (OSS), som är partner i Infra Power. Installationerna genomförs samtidigt med lansering av kompatibla elbilar, som erbjuder batteribyte i Drive-thru via en app.

– Batteribyte är en innovation som kommer att vara av stor betydelse för den totala övergången till eldrift. Våra medlemmar får nu möjlighet att sälja elektricitet som det nya drivmedlet genom vårt förgrenade nätverk genom att kunna erbjuda elektricitet på de befintliga stationerna, på bråkdelen av den tid som krävs för laddning av elbilar i dag, säger Robert Dimmlich, VD på OSS.

Kommunerna ser pilotinstallationen som ett nytt värdefullt alternativ till kabelladdning för elbilar och avser att stödja projektet genom att investera i nya kommunalägda elbilar som kan nyttja fördelarna med Power Swap-systemet.

Infra Power som ligger bakom tjänsten är ett nybildat infrastrukturbolag vars etablering syftar till att tillhandahålla batteribytesutrustning och tjänster för att möjliggöra för drivmedelshandlarna att sälja elektricitet som drivmedel i stor skala.

För mer information, kontakta:
Peter Lövgren, ordförande Infra Power Network
peter.lovgren@infrapower.se
070 216 68 33

Lotta Lestander, vd för Argentis och projektansvarig inom R10
lotta.lestander@argentis.se
070 280 29 79

Robert Dimmlich, VD för OSS (Organisationen Sveriges Servicestationer)
robert.dimmlich@oss.se
070 283 91 15

Om Region 10
Region 10 är en sammanslutning av 10 kommuner i Norrbotten och Västerbottens län, som strävar efter att stärka kommunernas roll och utveckling nationellt och internationellt. Med ett fokus på hållbarhet och innovation är Region 10 engagerad i att främja en miljövänlig elbilsinfrastruktur och minska klimatpåverkan.

Om Organisationen Sveriges Servicestationer
Organisationen Sveriges Servicestationer består av 900 medlemmar och organiserar de av landets servicestationer som är fria företagare. Våra medlemmar företräder vi i deras tre roller som arbetsgivare, som branschverksamma och som franchisetagare till drivmedelsbolagen. OSS verkar för att bidra till Sveriges omställning till fossilfria drivmedel och att utveckla sina medlemmars förutsättningar för att kunna leverera de drivmedel som marknaden efterfrågar.

Om AutoEnergy One
AutoEnergy One är ett svenskt företag som har tagit fram tekniken bakom det automatiska batteribytessystemet Power Swap. Infra Power Network avses administrera den omfattande, omvälvande och nödvändiga transformation av elektrifiering av fordonsflottan samt avses att ägas av de stora involverade bolagen.

Läs mer här: https://autoenergy.se/ och https://infrapower.se/