Autofill finansiering och framtida handel av bolagets aktier

AUTOFILL FINANSIERING OCH FRAMTIDA HANDEL AV BOLAGETS AKTIER. Autofill har delat upp sin planerade amerikanska finansiering i flera på varandra följande steg och befinner sig i slutförhandling om en första finansiering om ca USD 2 miljoner vilket med god marginal skall finansiera färdigställandet av Autofills nya modell AF 2000. Autofill kommer att arrangera handel i bolagets aktier genom annan marknadsplats eller mäklare i Sverige inom ett par månader och precis som tidigare är slutmålet en notering på Nasdaq börsen. Finansiering Autofill tecknade den 6 April 2000 ett avtal med Deloitte & Touche Corporate Finance LLP USA angående rådgivning i en planerad private placement på den Nordamerikanska marknaden om upp till USD 20 miljoner, motsvarande ca SEK 170 miljoner. Autofills rådgivare beräknade då att bolaget skulle behöva fyra till fem månader för att genomföra finansieringen och arbetet med Autofills finansiering fortskrider enligt denna tidsplan. Autofills aktiekurs hade emellertid under februari - april 2000 varierat mellan 11 - 6 SEK för att nu variera mellan 1.5 - 2.5 SEK. Som tidigare meddelats (pressmeddelande 28 juni 2000) har bolagets låga värdering på OM Stockholmsbörsen under senare tid varit till en nackdel i den amerikanska finansieringen. Autofill har därför beslutat att dela upp finansieringen i flera på varandra följande delar. Autofill befinner sig nu i slut-förhandlingar om en första finansiering om ca USD 2 miljoner, motsvarande ca SEK 17 miljoner. "Uppdelningen av finansieringen i flera steg sker för att Autofills aktieägare totalt skall få bättre betalt. Beloppet USD 2 miljoner är valt för att minimera utspädning och med god marginal finansiera färdigställandet av Autofills nya modell AF 2000 vilken beräknas vara färdig som prototyp under fjärde kvartalet 2000" säger Autofills ordförande Sten Corfitsen. "Att vi nu planerar en första finansiering om USD 2 miljoner innebär inte att vi slår av på takten i finansieringsplanen utan nästa steg planeras att ske under fjärde kvartalet 2000 när prototypen för AF 2000 är framtagen. Intresset för Autofill bland tilltänkta investorer bedömer vi och vår rådgivare som mycket stort" säger Sten Corfitsen. Burn rate Autofill har i dag en väsentligt lägre "burn rate" än under sista kvartalet 1999 och första kvartalet 2000. Under dessa perioder uppgick burn rate till SEK 20,7 miljoner respektive SEK 9.5 miljoner. I dag uppgår Autofills burn rate till ca 4 MSEK per kvartal. Burn rate planeras nu att successivt stiga till SEK 6-7 miljoner per kvartal tillföljd av nyrekryteringar i Autofills amerikanska bolag och en intensifierad utveckling av bolagets nya modell AF 2000. En första finansiering om USD 2 miljoner bör således räcka i 7 till 11 månader vilket med god marginal skall finansiera färdigställandet av Autofills nya modell AF 2000. Produktutveckling Intresset för Autofills tankautomat är oförändrat mycket stort. Autofill har erhållit flera förfrågningar om bolagets nuvarande modell samt den nya modellen AF 2000, som omfattar ett nytt unikt söksystem samt är en vidareutveckling för storskalig produktion. AF 2000 beräknas vara färdig som prototyp under fjärde kvartalet år 2000. Framtida handel av Autofills aktier Autofill kommer att arrangera handel i bolagets aktier genom annan marknadsplats eller mäklare i Sverige inom ett par månader. " Det skall vara likvärdigt som att handla på OM Stockholmsbörsen när det gäller den praktiska handeln. När vi genomfört en notering på Nasdaq- börsen, vilket beräknas ske inom ett till två år, planerar vi att lämna in en förnyad ansökan till OM Stockholmsbörsen. Det är väsentligt för våra aktieägare att vi först genomför en notering på Nasdaq börsen eftersom Autofill värderas högre på den Nordamerikanska marknaden, säger Sten Corfitsen. För ytterligare information kontakta Autofills Ordförande Sten Corfitsen, mobil 0709 - 428915 eller VD Clas Ivarsson, mobil 0709- 428942. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/07/12/20000712BIT00030/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/07/12/20000712BIT00030/bit0002.pdf