Autofill kallar till ordinarie bolagsstämma den 26 maj 2000

ORDINARIE BOLAGSSTÄMMA AUTOFILL AB DEN 26 MAJ 2000 Autofill kallar till ordinarie bolagsstämma den 26 maj 2000. Kallelse och ärenden på bolagsstämman framgår av nedanstående kallelse; BOLAGSSTÄMMA Aktieägarna i Autofill AB (publ) kallas till ordinarie bolagsstämma fredagen den 26 maj klockan 15.00 på Foresta hotell och konferens, Lidingö. Anmälan Aktieägare som önskar deltaga i bolagsstämman skall dels vara införd i den av Värdepapperscentralen VPC AB förda aktieboken senast tisdagen den 16 maj 1999. dels anmäla sig hos bolaget senast måndagen den 22 maj 1999, kl. 16.30 under adress Dalénum 181 84 Lidingö, via fax 08-661 79 30 eller per telefon 08-731 62 00. Vid anmälan anges namn, personnummer eller organisationsnummer och telefonnummer. Anmälan är obligatorisk. Aktieägare, som har förvaltarregistrerat sina aktier, måste tillfälligt införas i aktieboken för att ha rätt att delta i stämman. Aktieägare som önskar sådan omregistrering måste underrätta förvaltaren om detta i god tid före tisdagen den 16 maj 1999. I. Ärenden som skall behandlas på stämman 1. Val av ordförande vid stämman; 2. Upprättande och godkännande av röstlängd; 3. Godkännande av dagordningen; 4. Val av en eller två justeringsmän; 5. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad; 6. Framläggande av årsredovisningen och revisionsberättelsen samt koncernredovisningen och koncernrevisionsberättelsen; 7. Beslut om fastställelse av resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen; 8. Beslut om dispositioner beträffande bolagets vinst eller förlust enligt den fastställda balansräkningen; 9. Beslut om ansvarsfrihet åt styrelseledamöter och verkställande direktör; 10. Fastställande av antalet styrelseledamöter och suppleanter samt revisorer och revisorssuppleanter; 11. Fastställande av arvoden åt styrelsen och revisorerna; 12. Val av styrelse och revisorer jämte suppleanter; 13. Styrelsens förslag om bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission av aktier samt emission av skuldförbindelser förenade med optionsrätt till nyteckning av aktier; 14. Förslag från Sveriges Aktiesparares Riksförbund avseende förordnande av särskild granskning:' * Fråga huruvida styrelsens eller aktieägares agerande från och med den 1 januari 1997 medfört skada för aktieägare i bolaget eller annan, samt * Frågan om lämnade uppgifter i 1999 års emissionsprospekt varit vilseledande/felaktiga och medfört skada för aktieägare i bolaget eller annan. * Begäran kommer ytterligare preciseras på bolagsstämman 15. Annat ärende som ankommer på stämman enligt aktiebolagslagen eller bolagsordningen. II. Styrelse och revisorer Bolaget har underrättats om att aktieägare som representerar ca 50 procent av samtliga röster i bolaget kommer att stödja följande förslag: Styrelseledamöter: Omval av Sten Corfitsen, Leif Eriksson, Per Olof Ezelius, Clas Ivarsson, Inge Pettersson, samt eventuellt nyval av ytterligare en person som då kommer att presenteras innan bolagsstämman. Revisorer: Nyval av auktoriserade revisorn Åke Danielsson och nyval av auktoriserade revisorn Claes Janzon, Öhrlings Price Waterhouse Coopers. Vid stämman avgår på egen begäran auktoriserade revisorn Lars Sundström och auktoriserade revisorn Svante Forsberg. Styrelsearvode: Externa styrelseledamöter föreslås erhålla ett årligt vederlag på 60.000 SEK för sitt arbete som styrelseledamöter. I det fall att styrelseordförande ej anställd i bolaget utses föreslås ett årligt vederlag på 80.000 SEK. Utöver styrelsens arvode har en styrelseledamot erhållit särskild ersättning för ett specifikt uppdrag. Revisionsarvode: Enligt räkning. III. Styrelsens förslag till bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission av aktier samt emission av skuldförbindelser förenade med optionsrätt till nyteckning av aktier Styrelsens förslag till beslut att bemyndiga styrelsen att längst intill nästkommande ordinarie bolagsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om nyemission av högst 4.000.000 aktier, med eller utan företrädesrätt för aktieägarna, mot vederlag i form av kontant betalning eller apportegendom eller med villkor om kvittning. Emissionskursen för de nya aktierna skall fastställas i samråd med den rådgivare och eller Emissionsinstitut som bolaget anlitar för genomförandet av emissionen på grundval av aktiens marknadspris vid respektive emissionstillfälle. emission av skuldebrev förenade med optionsrätt till nyteckning av högst 4.000.000 aktier, med eller utan företrädesrätt för aktieägarna, mot vederlag i form av kontant betalning eller apportegendom eller med villkor om kvittning. IV. Utdelning Styrelsen föreslår att utdelning för verksamhetsåret 1999 inte lämnas. V. Årsredovisning Årsredovisning för räkenskapsåret 1999 kan beställas hos Autofill på telefon till Danuta Rönnbäck 08-7316214 eller via telefax 08-661 79 30. Stämmans fullständiga emissionsbeslut och förslag till emissionsbeslut kommer att hållas tillgängliga på bolagets kontor på Dalénum , Lidingö från och med den 19 maj 2000 och sändas till aktieägare som så begär och uppger sin postadress. Stockholm den 25 april 2000 Styrelsen För ytterligare information, kontakta VD Clas Ivarsson, tfn 08-731 62 20, mobil 0709- 42 89 42. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/04/28/20000427BIT02100/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/04/28/20000427BIT02100/bit0002.pdf