• Autofill/

Autofill samarbetar med Deloitte & Touche Corporate Finance och planerar Nasdaq-introduktion Börsnoterade Autofill AB, som är världsledande på automatisk tankning av personbilar, har tecknat avtal med Deloitte & Touche Corporate Finance om en private placement på den Nordamerikanska finansmarknaden omfattande 20 MUSD, ca 170 MSEK. - Finansieringen tryggar Autofills långsiktiga ekonomiska behov fram till att företaget kan generera erforderliga försäljningsintäkter, säger Clas Ivarsson, VD i Autofill som nu även planerar en introduktion på Nasdaq- börsen i USA. I avvaktan på att private placement-aktiviteten är fullt genomförd, går huvudägaren i Autofill, Sten Corfitsen, in med ett kapitaltillskott till företaget på 10 MSEK. Avtalet med Deloitte & Touche Corporate Finance är en följd av att den tidigare överenskommelsen med den amerikanska investmentbanken Chadbourn Securities Inc om Autofills framtida finansiering nyligen sagts upp. - Som Autofill tidigare informerat om anser vi att investmentbankens arbete med finansieringsfrågorna dessvärre har dragit ut alltför mycket på tiden, samtidigt som flera kvalificerade alternativa partners under året successivt anmält intresse av att samarbeta med Autofill. Styrelsen valde då att avbryta de tidigare resonemangen för att i stället genomföra finansieringen via välrenommerade Deloitte & Touches resurser, säger Clas Ivarsson. Deloitte & Touche Corporate Finance är en av USA:s ledande rådgivare inom private placements och ingår i den globala revisionskoncernen Deloitte & Touche. Helautomatisk bensintankning passar väl in i bilismens USA och det finns ett stort intresse för Autofill och Autofills unika produkt på den amerikanska kapitalmarknaden. Avsikten är att placera emissionen hos institutioner och privata investerare. I samband med det nya avtalet fördubblas det tidigare aviserade emissionsbeloppet till 20 MUSD. Deloitte & Touche Corporate Finance ska nu göra sin egen värdering av Autofill, som kommer att ligga till grund för de slutliga emissionsvillkoren. - Man kan utgå från att den nuvarande börskursen i Stockholm avspeglar en osäkerhet i marknaden om företagets långsiktiga finansiering. I och med samarbetet med Deloitte & Touche Corporate Finance bör värderingen av företaget komma att påverkas positivt. Flera bedömningar, bl a den som gjordes av Mobil Oil i samband med avtalsresonemangen förra året, visar att storleksordningen kring 2 USD bör vara en rimlig teckningskurs för tilltänkta investerare i ett private placement, säger Clas Ivarsson. Deloitte & Touche Corporate Finance räknar med att behöva fyra-fem månader för att genomföra finansieringen, som sker på gängse "best effort basis"-villkor. Målet är därefter att Autofills aktie även ska noteras på amerikanska Nasdaq-listan. Det beräknas ske inom två år efter genomförd private placement och avsikten är att Autofill så småningom ska parallellnoteras både i Stockholm och New York. - Nordamerika är Autofills enskilt största kundmarknad. Med en notering på Nasdaq får vi en bred och allsidig exponering på en marknad som har de bästa förutsättningar att kunna göra en korrekt värdering av vår typ av verksamhet. - För Autofill är Deloitte & Touche en idealisk partner med kvalificerade resurser att hjälpa oss ända fram till Nasdaq-noteringen, säger Clas Ivarsson. Autofill, som noterades på Stockholmsbörsens O-lista 1998 och har ca 3 500 aktieägare, är världsmarknadens ledande leverantör av automater för tankning av personbilar. Företaget, som står på tröskeln till en kommersialisering i full skala, har levererat pilotinstallationer till bl a Mobil, BP/Amoco, Fina och OK samt levererar för närvarande till Shell och Repsol. De främsta kundfördelarna med Autofill-sättet att tanka bilen är bekvämlighet - bilisten behöver inte lämna förarplatsen, enkelhet, snabbhet, säkerhet och miljövänlighet. Världsmarknaden för Autofill-produkten är omfattande. Enbart i USA finns närmare 200 000 bensinstationer med ett antal pumpar vardera. Ett kommersiellt genombrott för Autofill öppnar således vägen för mycket stora affärsmässiga möjligheter. För ytterligare information kontakta: VD i Autofill, Clas Ivarsson, tfn 08-731 62 20 alt. 0709-42 89 42 Styrelseordförande i Autofill, Sten Corfitsen, tfn 0709-42 98 915 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/04/06/20000406BIT00570/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/04/06/20000406BIT00570/bit0002.pdf