Kommuniké med anledning av artikel i Dagens Industri

KOMMUNIKÉ MED ANLEDNING AV ARTIKEL I DAGENS INDUSTRI Rubricerade artikel innehåller ett flertal felaktigheter som kräver tillrättalägganden. 1. Rubriken "USA-bank spolar Autofill" och artikeluppläggningen speglar inte verkligheten. Det var Autofills styrelse som sade upp USA-banken, vilket korrekt återgavs i Autofills pressmeddelande den 30 mars 2000. Anledningen är att banken ett flertal gånger missat att leva upp till sina åtaganden enligt överenskommelsen med Autofill om företagets långsiktiga finansiering. Autofill hade i brev till banken den 23 mars varslat om uppsägning, där Autofill konstaterade att banken ett flertal gånger utlovat "firm commitment" av bridge lånet. Banken hade emellertid inte fullföljt sina åtaganden vilket Autofill var synnerligen missnöjt med. En deadline för finansieringen var, från Autofills sida, i detta brev satt till den 29 mars med uppsägning per den 30 mars. USA-banken valde i detta läge att förekomma en normal avveckling av relationerna, genom att själv den 29 mars distribuera en skriftlig uppsägning bl.a. till Stockholms fondbörs och utvalda tidningar. 2. I sin uppsägning anger USA-banken skäl som inte tidigare diskuterats med Autofills ledning. Bland annat påstår man att den due diligence som genomfördes skulle ha visat att Autofills nya produkt väntas bli fördröjd upp till tre år. Detta är inte med sanningen överensstämmande. Autofills produktutveckling ligger helt enligt plan, vilket innebär att en prototyp med det nya söksystemet är klar under fjärde kvartalet i år. 3. USA-bankens hantering av avtalet med Autofill skall nu prövas juridiskt, vilket Autofill genom sitt juridiska ombud informerade banken om den 3 april 2000. 4. Beträffande förre USA-chefen Claes Holms avgång kan konstateras att denne enligt styrelsen vid Autofill på en rad punkter brutit mot det regelverk, lagar och förordningar som styr företagets och företagsledarens verksamhet. Styrelsen beslutade därför med omedelbar verkan att avskeda Holm. Frågan kommer även genom Autofills försorg att bli föremål för juridisk prövning. 5. Autofill kommer, i enlighet med tidigare information, inom de närmaste dagarna att presentera bolagets nya samarbetspartner när det gäller den långsiktiga finansieringen. Autofill AB Clas Ivarsson Verkställande Direktör För ytterligare information kontakta Autofills VD Clas Ivarsson, tfn 08-7316200 mobil 0709- 42 89 42 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/04/05/20000405BIT00470/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/04/05/20000405BIT00470/bit0002.pdf