OM Stockholmsbörsens beslut att avnotera Autofill

PRESSMEDDELANDE MED ANLEDNING AV OM STOCKHOLMSBÖRSENS BESLUT ATT AVNOTERA AUTOFILL SAMT INFORMATION OM AUTOFILLS FINANSIERING OCH FRAMTIDA HANDEL AV BOLAGETS AKTIER. Autofills finansiering fortskrider enligt den plan som bolaget den 6 April informerat marknaden om. Autofill beklagar därför OM Stockholmsbörsens beslut och anser att börsen borde avvaktat den pågående finansieringen på den Nordamerikanska marknaden som bolaget arbetar efter och som beräknas vara genomförd enligt plan. En avnotering nu är emellertid inte enbart till nackdel för Autofills aktieägare eftersom Autofill värderas högre på den Nordamerikanska marknaden. Autofill kommer att arrangera handel i bolagets aktier genom annan marknadsplats eller mäklare, under andra halvåret 2000, när Autofills amerikanska finansiering är genomförd. "Vi är förvånade över OM Stockholmsbörsens beslut och anser att Stockholmsbörsen borde avvaktat finansieringsplanen som bolaget offentliggjorde till marknaden den 6 april 2000. En avnotering nu är emellertid inte enbart till nackdel för Autofills aktieägare eftersom Autofill värderas högre på den Nordamerikanska marknaden och bolagets låga värdering på OM Stockholmsbörsen under senare tid har varit till en nackdel i den amerikanska finansieringen. Nu kan Autofills aktieägare få bättre betalt i den kommande finansieringen", säger Autofills ordförande Sten Corfitsen." Autofill kommer att arrangera handel i bolagets aktier genom annan marknadsplats eller mäklare under andra halvåret 2000 när den amerikanska finansieringen är genomförd", säger Sten Corfitsen. Finansiering Autofill tecknade den 6 April 2000 ett avtal med Deloitte & Touche Corporate Finance LLP USA angående rådgivning i bolagets planerade private placement på den Nordamerikanska marknaden. Autofills rådgivare beräknade då att bolaget skulle behöva fyra till fem månader för att genomföra finansieringen (pressmeddelande 2000-04-06). Arbetet med Autofills finansiering fortskrider enligt denna tidsplan. Färdigställandet av prospektet avslutas nu varvid dessa dokument skall översändas till ett urval av redan kontaktade och intresserade investerare med återföljande direkta presentationer. "Intresset för Autofill bland tilltänkta investorer bedömer vi och vår rådgivare som mycket stort och precis som tidigare är slutmålet för Autofill en notering på Nasdaq-börsen" säger Sten Corfitsen. Utöver arbetet med den Nordamerikanska finansieringen är Autofill för närvarande engagerat i två aktiviteter som berör bolagets framtida finansiering. Båda aktiviteterna syftar till en direkt investering i Autofill, Dessa aktiviteter utesluter inte varandra utan kan komma att komplettera varandra, men var och en för sig löser de Autofills finansiering. Burn rate Autofill har i dag en väsentligt lägre "burn rate" än under första kvartalet 2000. Under denna period uppgick burn rate till 9.5 MSEK. I dag uppgår Autofills burn rate till ca 4 MSEK per kvartal. Följaktligen har Autofill en betydligt bättre finansiell uthållighet än tidigare. Med de åtagande som Autofill har i dag samt med de utfästelser som Autofill har erhållit beträffande kortfristig finansiering beräknar Autofill att bolagets kassa räcker till Oktober månad år 2000. Produktutveckling Intresset för Autofills tankautomat är oförändrat mycket stort. Autofill har erhållit flera förfrågningar om bolagets nuvarande modell samt den nya modellen AF 2000, som omfattar ett nytt unikt söksystem samt är en vidareutveckling för storskalig produktion. AF 2000 beräknas vara färdig som prototyp under fjärde kvartalet år 2000. För ytterligare information kontakta Autofills Ordförande Sten Corfitsen tfn 08 7316215 mobil 0709 - 428915 eller VD Clas Ivarsson, tfn 08 7316220, mobil 0709- 428942. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/29/20000629BIT00370/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/29/20000629BIT00370/bit0002.pdf