Ordinarie bolagsstämma Autofill AB

Ordinarie bolagsstämma Autofill AB Rapport från Ordförandens anförande: Styrelseordföranden Sten Corfitsen redogjorde för frågor kring Autofills produktutveckling, marknadsföring och finansiering som bolagets VD därefter utvecklade. Styrelseordföranden redogjorde vidare för styrelsens syn på Aktiespararnas utspel i massmedierna senaste tiden: "Aktiespararnas kritik av Autofill, Autofills styrelse, Autofills verkställande ledning och, indirekt, Autofills alla aktieägare saknar grund och är därför djupt orättfärdig. Bakgrunden till att styrelsen reagerat är bland annat ett inslag i TV 1 A-Ekonomi kvällen före bolagsstämman, där Aktiespararnas VD Lars-Erik Forsgårdh starkt kritiskt kommenterade Autofill och Autofills kommande långsiktiga finansiering av sin verksamhet inom helautomatiskt tankning av personbilar. Genom sitt uttalande skadar Lars-Erik Forsgårdh och Aktiespararna allvarligt de ekonomiska värden som Autofills 3 500 aktieägare investerat i bolaget. Styrelsen i Autofill förstår inte hur Forsgårdh uttalande på något sätt kan gagna aktieägarnas intressen. Lars-Erik Forsgårdhs uttalande är oriktigt av följande orsaker ; * Anledningen till att revisorerna från Deloitte & Touche avsagt sig sitt uppdrag i Autofill är att de funnit att jäv kan uppkomma i samband med att Autofill engagerat Deloitte & Touche LLP USA Corporate Finance som rådgivare vid den planerade långsiktiga finansieringen i Autofill. * Beträffande den kommande emissionen så genomförs den nu successivt enligt tidigare aviserad plan. Arbetet tillsammans med det ekonomiska rådgivarna förflyter normalt och det finns ingen anledning att befara att uppdraget inte skulle fullföljas på ett positivt sätt enligt beslutade intentioner. Autofills ledning har flera gånger under verksamhetsåret försökt att skapa en konstruktiv dialog med Aktiespararna men Aktiespararna har varje gång avvisat våra närmanden. Det borde vara uppenbart att ingen tjänar på att undvika en dialog och det är min förhoppning att vi nu kommer slippa flera osakliga uttalanden som enbart skadar företaget och dess aktieägare. Autofills ledning är alltid tillgänglig för att delge information om bolaget." Rapport från Verkställande Direktörens anförande: Intresset för Autofills tankautomat är mycket stort. Autofill har erhållit flera förfrågningar om bolagets nya modell AF 2000 som utvecklas enligt plan och är färdig som prototyp kvartal 4 i år. Autofills operativa kassaflöde per kvartal, så kallad "burnrate", har sänkts från 20,6 MSEK kvartal 4 1999 till 9,5 MSEK kvartal 1 2000 och därifrån till nuvarande nivå som uppgår till ca 5,5 MSEK per kvartal. Ledningens arbete med bolagets långsiktiga finansiering på den Nordamerikanska marknaden, där Autofill engagerat Deloitte & Touche LLP USA, Corporate Finance som rådgivare löper även det enligt plan, vilket innebär att bolagets finansiering bör vara avslutad i Juli/ Augusti. Bolagets kassa beräknas med nuvarande burnrate räcka till Augusti/September 2000. I den händelse finansieringen skulle bli försenad har huvudägaren ställt ytterligare kortfristig finansiering i utsikt till Autofill, likaledes ingår det i rådgivarens uppdrag att konsultera Autofill gällande kortfristig finansiering om Autofill så skulle begära. Som ett av flera alternativ eller komplement till finansiering på den Nordamerikanska marknaden för ledningen bland annat samtal om ett förvärv av en Europeisk organisation. Vid ordinarie bolagsstämma i Autofill AB den 26 maj 2000 beslutades följande: * Beslut i enlighet med styrelsens förslag att fastställa resultaträkningen och balansräkningen för moderbolaget och koncernen och behandla förlusten i moderbolaget enligt förslaget i förvaltningsberättelsen. En aktieägare representerande 20 aktier reserverade sig mot beslutet. * Beslut i enlighet med styrelsens förslag att inte lämna någon utdelning för verksamhetsåret 1999. * Ansvarsfrihet beviljades för styrelseledamöterna: Alvarsson Johnny, Berg Bengt, Eriksson Leif, Ezelius Per-Olof, Johansson Ulf, Luthman Christian, Pettersson Inge samt för Styrelseledamöterna och Verkställande Direktörerna: Corfitsen Sten, Ivarsson Clas. Ansvarsfrihet beviljades inte för Styrelseledamoten och Verkställande Direktören Leif Ledmyr. Två aktieägare representerande 120 aktier reserverade sig mot delar av beslutet. * Till styrelseledamöter för det kommande verksamhetsåret omvaldes: Sten Corfitsen, Leif Eriksson, Per Olof Ezelius, Clas Ivarsson och Inge Pettersson. Till revisorer valdes Erik Åström och Thomas Forslund. * Enhälligt beslut i enlighet med styrelsens förslag att bemyndiga styrelsen att längst intill nästa ordinarie bolagsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om nyemission av aktier samt emission av skuldförbindelser förenade med optionsrätt till nyteckning av aktier: - nyemission av högst 4.000.000 aktier, med eller utan företrädesrätt för aktieägarna, mot vederlag i form av kontant betalning eller apportegendom eller med villkor om kvittning. Emissionskursen för de nya aktierna skall fastställas i samråd med den rådgivare och eller Emissionsinstitut som bolaget anlitar för genomförandet av emissionen på grundval av aktiens marknadspris vid respektive emissionstillfälle. - emission av skuldebrev förenade med optionsrätt till nyteckning av högst 4.000.000 aktier, med eller utan företrädesrätt för aktieägarna, mot vederlag i form av kontant betalning eller apportegendom eller med villkor om kvittning. * Återkallades förslaget från Sveriges Aktiesparares Riksförbund angående särskild granskning Antecknades att Sten Corfitsen utfäste att en begränsad särskild granskning skall genomföras genom Mannheimer Swartling advokatbyrå till en maximal kostnad om högst 150.000 kronor när Autofills långsiktiga finansiering erhållits. Ekonomisk information: 28 augusti 2000 -Delårsrapport 6 månader 20 november 2000 -Delårsrapport 9 månader Februari 2001 -Bokslutskommuniké Lidingö 29 maj 2000 VD Clas Ivarsson tel: 08 731 62 20 Mobil: 0709 42 89 42 E-post: info@autifill.se WWW.autofill.se Autofill är ett högteknologiskt företag, världsledande inom området automatisk tankning av personbilar. Autofillsystemet, som omfattas av 10 patent, erbjuder bilföraren automatisk tankning utan att behöva lämna förarplatsen. Autofill AB är sedan december 1998 noterat på O-listan vid Stockholms Fondbörs. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/29/20000529BIT00570/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/29/20000529BIT00570/bit0002.pdf