Samarbete Autofill och Mobil Oil

SAMARBETE AUTOFILL OCH MOBIL OIL Autofill har erhållit ett erbjudande från Mobil Oil att överlåta sina patent och licens-rättigheter till bolaget, vilket Autofill avböjt. Som följd härav har leverans och utvecklingsavtalet från 1998 mellan Autofill och dåvarande Mobil Oil sagts upp. Leverans och utvecklingsavtalet mellan Autofill och Mobil Oil syftade till att genomföra en rad tester med Autofills produkt startande med en teknisk utvärdering på en test station i USA. Denna test genomfördes med Autofills nuvarande teknologi och under testperioden identifierades önskvärda modifieringar från Mobils sida. Autofill genomför nu dessa modifieringar samt ytterliggare förbättringar i den kommande versionen av produkten, som beräknas vara färdig för test under 4:kvartalet. Autofill är överens med Mobil Oil om att detta avtal nu inte längre tjänar sitt ursprungliga syfte. Avtalet var begränsade för Autofill vad gäller möjligheten att kortsiktigt leverera Autofills produkt i kombination med RFID (Radio Frequncy Identification) som betalningsmetod vid bensin stationen. För andra betalnings metoder såsom kredit/betalkort förelåg inga begränsningar. Autofill har som tidigare meddelats erållit order om testanläggningar från Shell International och Repsol för vilka nu Autofill har oinskränkta möjligheter att kombinera vår produkt med avancerade betalningsmetoder. Autofill välkomnar Mobil Oil till utvärdering av bolagets nya robot som beräknas vara klar för test under 4: kvartalet säger VD Clas Ivarsson. För ytterligare information, kontakta VD Clas Ivarsson, tfn 08-731 62 20, mobil 0709- 42 89 42 AUTOFILL INFORMERAR OM AMERIKANSK FINANSIERING 28 FEBRUARI Autofill informerar om bolagets amerikanska finansiering i anslutning till bolagets bokslutskommunike den 28 februari. Autofill har tidigare meddelat, bland annat i pressrelease 1999-12-30, att som ett första steg i bolagets amerikanska finansiering kommer "ett "bridge loan" om $1.5 miljoner att utbetalas under januari/februari 2000" samt att "förhandlingar pågår med en tillkommande investmentbank . Dessa förhandlingar syftar till att öka emissionsbeloppet från $10 miljoner till $10-30 miljoner till en något högre kurs än $2.5 per aktie." Bolaget erhåller nu många förfrågningar från sina aktieägare angående finanieringsplanen och bolaget gör därför följande uttalande: Det amerikanska finansieringsprogrammet har kompletterats med ytterliggare en amerikansk investmentbank. Fråga om ökning av emissionsbeloppet utöver $10 miljoner kommer behandlas på styrelsemötet 26-28 februari. Bolaget kommer i anslutning till bolagets bokslutskommunike den 28 februari att ge en mer detaljerad information om den ameriaknska finansieringen, säger VD Clas Ivarsson. För ytterligare information, kontakta VD Clas Ivarsson, tfn 08-731 62 20, mobil 0709- 42 89 42 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/02/16/20000216BIT00660/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/02/16/20000216BIT00660/bit0002.pdf