Autoform lanserar ny takbox

Report this content

Calix Nordic Loader tar utvecklingen av takboxar producerat i ABS plast till nya nivåer!

Autoform lanserar ny takbox för vintersäsongen 2013-2014!

Calix Nordic Loader utvecklas och produceras i Sverige – anpassade för nordiska förhållanden – av Autoform, ett av flera företag i Calix Group. Distributionen sker genom PeBe AB i Sverige, Calix AS i Norge, och Calix Oy i Finland.

Autoform har i sin utveckling av Nordic Loader fokuserat starkt på 3 faktorer;

• Stabilitet och säkerhet
  • Användarvänlighet

Design

Design kommer alltid vara ett ämne för diskussion och olika meningar. Vi har försökt att anpassa formen på Nordic Loader enhetligt med bilens linjer och på så sätt har takboxens botten fått en «böjd form» för att följa biltakets profil – berättar Martin Eriksson – produktchef för takboxar hos Autoform. Detta gäller också om man ser takboxen rakt bakifrån. En elegant «försänkning» anpassad för bilens antennlösning gör att man slipper ta hål i takboxen. Samtidigt har det varit mycket viktigt för Autoform att erbjuda en takbox som sitter lågt och aerodynamiskt på bilen. Nordic Loader är en av marknadens lägsta takboxar – med enbart 24 cm från takräcket till övre del av locket. Trots den låga designen är det gott om plats i Nordic Loader med en totalvolym på 430 liter. Detta uppnås tack vare takboxens övriga mått; längd 225 cm och bredd 90 cm. Calix Group samarbetar tätt med Whispbar och kan genom detta samarbete erbjuda marknadens finaste och lägsta takräcken – modellanpassad för varje bil. Whispbar’s flygvingeprofil bidrar starkt till mindre luftmotstånd och oljud. Kombinationen med Whispbar’s takräcken och Nordic Loader framstår som elegant och kvalitetsorienterat.

Stabilitet och säkerhet

ABS plast har många positiva egenskaper som flexibelt, låg vikt och 100% återvinningsbar, men har traditionellt uppfattats som ett mjukt material med begränsad stabilitet. Autoform har med hjälp av egenutvecklad teknologi tagit fram Nordic Loader med dubbelskal – Dual Shell Technology. Genom avancerad teknik formas inner- och ytterskal var för sig innan de monteras ihop. Mellan inner- och ytterskal finns förstärkningsprofiler samt alla fästpunkter vilket gör att utsidan får en högblank och slät utsida. Inga nitar eller förstärkningsprofiler blir synliga vilket också framhäver takboxens eleganta design. Vid öppning och stängning av takboxen får användaren en solid kvalitetskänsla tack vare dubbelskalets stabilitet.

Samtliga Calix takboxar testas mot gällande City Crash krav – och Nordic Loader är godkänd i förhållande till dessa. I och med vårt nära samarbete med bilindustrin och deras standarder har vi testat och godkänt Nordic Loader för 12G, det ursprungliga kravet är 8G. Vår patenterade säkerhetsfront – Safety Nose – framhäver säkerheten ytterligare.

Användarvänlighet

En central punkt i Autoforms utveckling av takboxar har varit att erbjuda sidoöppning på bägge sidor – Dual opening – på hela takboxsortimentet och Nordic Loader är inget undantag. Sidoöppning ger en betydligt enklare i- och urlastning vilket ökar tillgängligheten på all last i takboxen. Nordic Loader har även en låg lasttröskel/låg kant på takboxens botten som förenklar detta ytterligare.

I tillägg kan de flesta takboxarna i vårt sortiment levereras med snabbfäste – Quick Grip. Snabbfästet gör monteringen smidig och enkel samtidigt som det är designat så att det tar minimal plats i takboxen. Det solida snabbfästet som är producerat i aluminium och plast gör nu mer monteringen till en lek!

Övriga egenskaper

Med tanke på miljö – Alla Calix takboxar är producerade i ABS plast och är därmed 100% återvinningsbara. Allt överblivet material från produktionen mals ner och ingår i framställningen av ny plast. ABS plasten är genomfärgad och det blir på så sätt ingen nödvändig miljöhantering för exempelvis lackering av standardtakboxar. Genomfärgad plast minimerar risken för synliga repor och samtidigt är det mindre risk för sprickbildning. På så sätt är takboxarna mycket robusta med lång livslängd.

Plast har traditionellt lägre vikt än många andra konkurrerande material. Nordic Loader som produceras i dubbelskal och med förstärkningsprofiler i aluminium är något tyngre än traditionella ABS plastboxar, men är fortfarande enkel att hantera för en till två personer i samband med montering.

Med lanseringen av Nordic Loader är Calix takboxsortiment komplett, med olika storlekar, egenskaper, användningsområden och prisnivåer. Calix Nordic Loader är redan leveransklar och de första beställningarna från våra distributörer och återförsäljare produceras och levereras nu - avslutar Sjur Heglund, sälj- och marknadschef för Calix Roof boxes och samtidigt ansvarig för distributionen på den Norska marknaden. Den 15-18 januari 2014 kommer Pebe AB att presentera Nordic Loader på Automässan i Göteborg, hall B04:61.

For ytterligare information se: www.calixroofboxes.com

For mer information kontakta Martin Eriksson produktchef för takboxar på Autoform AB
martin.eriksson@autoform.se | tel.+46 70 6493 304

Om Calix Group AB