Autoliv anställd får utmärkelse av amerikanska trafiksäkerhetsverket

(Stockholm, den 4 juni, 2013) – – – Dr Rikard Fredriksson, forskningschef inom biomekanik och säkerhetssystem på Autoliv Research i Vårgårda, har fått en utmärkelse från amerikansk a trafiksäkerhetsverket (NHTSA) för ”Safety Engineering Excellence”. Den prestigefyllda utmärkelsen överlämnades av David L. Strickland från US National Highway Traffic Safety Authority Administration (NHTSA) till Rikard Fredriksson vid en trafiksäkerhetskonferens i Seoul, Sydkorea.

Rikard Fredriksson har forskat inom området fotgängarskydd sedan 1998. Han fick utmärkelsen som ett erkännande av sina vetenskapliga bidrag inom området säkerhetsteknik för motorfordon och för sina bidrag till att förbättra trafiksäkerheten.

Den forskning som utförs av Rikard Fredriksson inom området fotgängarskydd har varit banbrytande och av stort värde, enligt NHTSA. Rikards arbete har resulterat i nya innovativa säkerhetssystem, som kan höja säkerheten avsevärt för oskyddade trafikanter.

Rikards doktorsavhandling från 2011 har titeln “Priorities and Potential of Pedestrian Protection”. Redan 2001 presenterade Rikard ett system som automatiskt lyfter motorhuven vid en krock med en fotgängare för att minska risken för skallskador. Motorhuven kommer då att fungera som en ”kudde” och dämpa islaget. På Frankfurt Motor Show samma år visades ett kompletterande system med externa krockkuddar som täckte vindrutestolparna. Detta arbete banade väg för huvlyften som introducerades av Jaguar tre år senare. Fotgängarkrockkudden lanserades förra året av Volvo Personvagnar i den nya Volvo V40.

Idag är hans arbete är inriktat på att integrera passiva och aktiva säkerhetssystem för att ytterligare förbättra säkerheten för alla typer av oskyddade trafikanter.

Förfrågningar:

Thomas Jönsson, Informationsdirektör, Autoliv Inc              Tel + 46 8 587 20 614

Autoliv Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint ventures har Autoliv cirka 80 anläggningar med över 50.000 medarbetare i 29 länder. Dessutom har Autoliv tekniska centra i nio länder runt om i världen med 21 krockbanor, vilket är fler än något annat bilsäkerhetsföretag. Koncernens försäljning uppgick under 2012 till 8,3 miljarder dollar. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och dess svenska depåbevis på NASDAQ OMX Stockholm (ALIV SDB). Mer information finns på Autolivs hemsida www.autoliv.com.