• Autoliv/

Autoliv bekräftar att specifik del av EU-kommissionens pågående utredning avslutats

Stockholm, 22 november 2017) – Autoliv, Inc. (NYSE: ALV och SSE: ALIVsdb), världens ledande bilsäkerhetsföretag, bekräftade i dag att en viss del av EU-kommissionens pågående utredning avslutats, till en kostnad av 8,1 MEUR. Bolaget gjorde en reservation för hela beloppet under tredje kvartalet 2017.

Bolaget kommunicerade redan i rapporten för tredje kvartalet 2017 att en del av utredningen sannolikt skulle slutföras inom kort. Beloppet (motsvarande cirka 9,5 MUSD) avser en mindre del av EU-kommissionens utredning gällande två biltillverkare, medan den mer omfattande delen av utredningen fortsätter. Bolagets ledning är inte av uppfattningen att denna mindre del av EU-kommissionens utredning ger någon indikation på vad den totala kostnaden för den fortsatta utredningen sannolikt kommer att uppgå till. Enligt bolagets bedömning väntas påverkan på rörelseresultat bli väsentlig för de perioder då summan går att uppskatta.

Autoliv kan för närvarande inte bedöma när den återstående, mer betydande delen av utredningen, kommer att slutföras.

Som tidigare meddelats har Autoliv sedan juli 2011 varit föremål för en utredning om kartellbildning bland leverantörer av bilsäkerhetssystem inom EU. För ytterligare information se not 16 i Autolivs årsredovisning för 2016 och not 13 i Autolivs finansiella rapport 10-Q för perioden som avslutades den 30 september 2017.

För ytterligare information kontakta:

Media
Thomas Jönsson, Group Vice President Corporate Communications    Tel +46 (0)8 5872 0627

Investerare
Ray Pekar, Vice President Investor Relations Americas    Tel +1 248 794 4537
Anders Trapp, Vice President Investor Relations    Tel +46 (0)8 5872 0671

Autoliv Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget och dess dotterbolag utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint venture har Autoliv mer än 80 anläggningar med 70 000 medarbetare i 27 länder. Dessutom har Autoliv 22 tekniska centra i tio länder runt om i världen med 19 krockbanor, vilket är fler än något annat bilsäkerhetsföretag. Koncernens försäljning var under 2016 c:a 10,1 miljarder dollar. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och dess svenska depåbevis på Nasdaq Stockholm (ALIV SDB). Mer information finns på Autolivs hemsida www.autoliv.com.

”Safe Harbor Statement” enligt amerikansk federal lag

Detta meddelande innehåller uttalanden som inte utgör historiska fakta men väl framåtblickande uttalanden såsom de definieras i Amerikanska Förenta Staternas (USA) ”Private Securities Litigation Reform Act of 1995”. Sådana framåtblickande uttalanden innefattar åtgärder, händelser och utveckling som Autoliv, Inc, eller dess ledning tror eller förväntar sig kunna inträffa i framtiden. Alla framåtblickande uttalanden, inkluderande, utan begränsning, uttalanden avseende Bolagets strategiska översyn av dess verksamhetsstruktur eller villkoren, tidpunkten eller strukturen av någon transaktion till följd av en sådan översyn, om någon, framtidsutsikterna för Passive Safety och Electronics som separata verksamheter, uttalanden relaterat till den framtida prestationen av Bolaget eller av någon annan sådan verksamhet om transaktionen genomförs; övriga mål med hänsyn till Bolagets prestation som ett bolag, ledningens bedömningar av affärsmässig utveckling och trender i förfluten tid, samt bedömningar av framtida försäljning, operativ marginal, kassaflöde, faktisk skattesats eller framtida operativa prestationer eller finansiellt resultat grundas på våra nuvarande förväntningar, diverse antaganden och uppgifter inhämtade från tredje part. Våra förväntningar och antaganden kommuniceras i god tro och vi anser att det finns rimlig täckning för dem. Emellertid kan vi inte varken garantera eller försäkra att sådana framåtblickande uttalanden kommer att materialiseras i framtiden eller visa sig korrekta eftersom dessa uttalanden, i sig, alltid är beroende av kända och okända risker, osäkerhet och andra faktorer som kan få till konsekvens att det faktiska resultatet väsentligen avviker från resultat som uttryckts eller avsetts i tidigare gjorda uttalanden. I vissa fall kan du identifiera dessa uttalanden genom framåtriktade ord såsom ”beräknar”, ”förväntar sig”, ”projekterar”, ”planerar”, ”tänker”, ”tror”, ”tycker”, ”kan”, ”sannolikt”, ”kanske”, ”kommer”, ”skulle” ”kunde” eller den negativa formulering av dessa termer och annan jämförbar terminologi, trots att inte alla framåtriktade uttalanden innehåller sådana ord, Då uttalanden om framtiden innefattar risker och osäkerhet kan resultatet bli helt annorlunda jämfört med vad som angivits i gjorda uttalanden, vilket kan bero på en mängd olika orsaker, bland annat och utan några begränsningar, förändringar i produktionen av lätta fordon; svängningar i den planerade fordonsproduktionen till vilken Bolaget agerar som leverantör; förändringar för industrin generellt sett; förändringar avseende marknadsförutsättningar; förändringar i våra möjligheter att framgångsrikt anpassa vår produktionskapacitet till rådande förhållanden på marknaden, omstruktureringskostnader och initiativ till kostnadsreduktioner som tidigare offentliggjorts samt marknadens reaktioner på detta; förlust av affärer beroende på ökad konkurrens; högre råmaterialkostnader; högre bränsle- och energikostnader; förändringar i kundbasen och förändringar i kundernas beteenden i förhållande till våra produkter; kundförluster; förändringar i lagar och regler; kunder som går i konkurs eller försäljningar eller avyttringar och kunders varumärken; ofördelaktiga fluktuationer i valuta och räntenivåer i någon eller några av de länder där vi är verksamma; brist på komponenter; marknadens acceptans av våra nya produkter; kostnader och svårigheter i samband med integration av nya verksamheter och ny teknologi; fortsatt osäkerhet i prisförhandlingar med kunder; vår förmåga att få nya affärer; produktansvar och garantier; krav i samband återkallelser och andra krav relaterade till tvister och våra kunders reaktioner på detta (inklusive beslutet om Toyota-återkallelsen); högre omkostnader för våra pensionsplaner och andra ersättningssystem; stopp i produktionen och andra arbetskraftsrelaterade problem; möjliga negativa effekter av pågående eller framtida tvister eller intrångskrav; negativa konsekvenser av kartellutredningar eller andra liknande (statliga) utredningar och relaterade tvister om hur vi bedriver och organiserar vår verksamhet; ställningstaganden avseende skatt av relevanta myndigheter and förändringar i våra faktiska skattesatser; vårt beroende av nyckelpersonal; förändringar i relevant regelverk som begränsar vår verksamhet; politiska förhållanden; vårt beroende av och våra relationer med kunder och leverantörer; osäkerheten kring vilka strategiska alternativ som kan komma i fråga med hänsyn till Electronics-verksamheten, huruvida någon transaktion kommer att påbörjas eller avslutas med anledning av en sådan översyn, samt timing och värdet på en sådan transaktion; risker relaterat till den potentiella separeringen av Electronics-verksamheten och andra osäkerhetsfaktorer angivna under rubrikerna ”Risk Factors” och ”Management’s Discussion and Analysis of Financial Conditions and Results of Operations” i våra årsredovisningar (”10-K”) och kvartalsrapporter (”10-Q”) inklusive ändringar. Förutom vår skyldighet att löpande rapportera väsentlig information till den federala amerikanska finansinspektionen, SEC, åtar vi oss inte att uppdatera dessa framåtblickande uppgifter eller uttalanden till följd av ny information eller framtida händelser. För alla uppgifter och uttalanden i denna rapport som är s.k. ”forward-looking statements” åberopar vi det skydd enligt ”safe harbor” för framåtblickande uppgifter som USA:s ”Private Securities Litigation Reform Act of 1995” erbjuder. Vi uppdaterar inte dessa framåtblickande uppgifter eller uttalanden vid fall av ny information eller framtida händelser, om så inte krävs enligt lag.