Autoliv donerar till jordbävningsoffren

(Stockholm, 2011-03-25) --- Världens ledande bilsäkerhetsföretag Autoliv (NYSE: ALV och SSE: ALIV) kommer att bidra med 400.000 dollar (motsvarande cirka 2.5 miljer SEK) till offren och till återuppbyggnaden efter jordbävningen och tsunamin i norra Japan. Donationen kommer att gå direkt till det japanska Röda Korset.

"Våra tankar går till det japanska folket efter denna tragedi", sade Jan Carlson, VD och koncernchef i Autoliv. "Vi är lyckligt lottade att ingen av Autolivs nästan 1.700 medarbetare i Japan skadades vid katastrofen och vi är glada att tillsammans med våra anställda kunna erbjuda hjälp till de värst drabbade”.

Autolivs koncernchef besökte Japan i början av veckan för att följa återuppbyggnadsarbetet och för att tacka Autolivs anställda. Koncernen har fyra anläggningar i landet. En av fabrikerna fick mindre skador, och vägar, vatten och elnätet kring fabriken skadades svårt i jordbävningen. Ändå kunde de anställda få i gång produktionen efter bara fyra dagar, den 15 mars. Leveranserna till de första kunderna kunde börja två dagar därefter, den 17 mars, då även vägarna i området återöppnades.

”Jag är mycket imponerad av det jag såg i Japan, av japanernas mod och beslutsamhet att snabbt bygga upp det som förstörts”, säger Jan Carlson. ”Autoliv ger sitt fulla stöd till det japanska folket i detta återuppbyggnadsarbete” avslutar Jan Carlson.

Förfrågningar:
Jan Carlson, VD och koncernchef, Autoliv Inc. Tel 08-587 20 600

Autoliv, Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint ventures har Autoliv cirka 80 anläggningar med mer än 43.000 medarbetare i 29 länder. Dessutom har Autoliv tekniska centra i nio länder runt om i världen med 21 krockbanor, vilket är fler än något annat bilsäkerhetsföretag. Koncernens försäljning ökade under 2010 med 40% till knappt 7,2 miljarder dollar. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE: ALV) och dess svenska depåbevis på NASDAQ OMX Stockholm (ALIV sdb). Mer information finns på Autolivs hemsida www.autoliv.com