Autoliv expanderar i Brasilien – ökar tillverkningen av bilrattar

(Stockholm, 2011-06-13) – – – Autoliv Inc. (NYSE: ALV och SSE: ALIVsdb) – världens ledande bilsäkerhetsföretag – bygger ut sin tillverkning av bilrattar i Taubaté nära Sao Paulo för att möta den ökande efterfrågan i Sydamerika.

Autoliv har redan idag en ledande marknadsposition i Sydamerika för bilrattar. Med utbyggnaden kommer bilsäkerhetskoncernen att fördubbla sin tillverkningskapacitet till mer än en miljon rattar. Även pressgjuteriet för rattstommar byggs ut. Totalt beräknar Autoliv investera nästan 60 miljoner kronor i sin brasilianska anläggning.

Utbyggnaden görs för att möta den växande efterfrågan på bilrattar i Brasilien där bilproduktionen förväntas öka med 25% de närmaste tre åren. Dessutom har Brasilien stiftat en lag som kräver frontalkrockkuddar i alla lättafordon senast under 2014.

"De flesta biltillverkare föredrar att köpa både ratten och förarkrockkudden från samma leverantör. Därför tror vi att investeringen i rattfabriken inte bara leder till ökad rattförsäljning utan också till högre försäljning av krockkuddar", säger Autolivs VD och koncernchef Jan Carlson.

Autoliv började tillverka bilrattar i Brasilien för 12 år sedan. För närvarande sysselsätter den delen av Autolivs brasilianska verksamhet 77 personer. När den nya anläggningen når full kapacitet kommer verksamheten att sysselsätta ungefär 100 personer. Totalt har Autoliv 1.100 anställda i Brasilien vid sina olika anläggningar i Taubaté. De producerar krockkuddar, säkerhetsbälten, band för säkerhetsbälten och bilrattar för hela den sydamerikanska marknaden. De största kunderna är Volkswagen, Ford, Peugeot och General Motors.

Nyligen meddelade Autoliv att koncernen också ska börja tillverka gasgeneratorer för krockkuddar i en ny anläggning i Taubaté.

Förfrågningar:
Jan Carlson, VD och koncernchef, Autoliv Inc.     Tel. 08-587 20 600

Autoliv, Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint ventures har Autoliv cirka 80 anläggningar med 46.000 medarbetare i 29 länder. Dessutom har Autoliv tio tekniska centra i nio länder runt om i världen med 21 krockbanor, vilket är fler än något annat bilsäkerhetsföretag. Koncernens försäljning ökade under 2010 med 40% till knappt 7,2 miljarder dollar. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE: ALV) och dess svenska depåbevis på NASDAQ OMX Stockholm (ALIV sdb). Mer information finns på Autolivs hemsida www.autoliv.com (http://www.autoliv.com/).

”Safe Harbor Statement” enligt amerikansk lag

Med undantag för de uppgifter i detta pressmeddelande som avser förfluten tid, är uppgifterna av framåtblickande natur och därför behäftade med risker och osäkerheter när det gäller bl a (men inte begränsat till) ekonomiska, konkurrensmässiga, legala, tekniska och övriga omvärldsfaktorer som kan påverka marknader, produkter, tjänster, priser samt koncernens verksamhet i övrigt. Förutom vår skyldighet att löpande rapportera väsentlig information till den amerikanska finansinspektionen, SEC, åtar vi oss inte att uppdatera dessa framåtblickande uppgifter till följd av ny information eller framtida händelser.