Autoliv fastställer utdelningen

Kallar till bolagsstämma

(Stockholm, 2012-12-18) – – – Autoliv Inc (NYSE: ALV och SSE: ALIV sdb), världens ledande bilsäkerhetsföretag, fastställde idag nästa kvartalsutdelning till aktieägarna till 50 cents per aktie.

Utdelningen kommer att utbetalas torsdagen den 7 mars 2013 till dem som är aktieägare i Autoliv Inc. på avstämningsdagen torsdagen den 21 februari 2013. Aktien noteras utan rätt till utdelningen fr o m tisdagen den 19 februari.

Utdelningen i det fjärde kvartalet 2012, som betalades den 6 december, uppgick också till 50 cents per aktie. Den utdelningen var en ökning med 6% från 47 cents per aktie från de utdelningar som betalades i det andra och tredje kvartalet i år. Detta var i sin tur en ökning med 4% från utdelningen på 45 cents per aktie i det första kvartalet 2012.

Det totalt utdelade ­beloppet i det första kvartalet 2013 kommer att uppgå till ca 48 MUSD, baserat på det nuvarande antalet utestående aktier om 95,5 miljoner.

Bolagsstämma

Styrelsen beslöt också att årets ordinarie bolagsstämma skall hållas tisdagen den 7 maj 2013 i Chicago, USA. Endast de som är aktieägare i Autoliv Inc. på avstämningsdagen den 11 mars 2013 har rätt att närvara och rösta vid bolagsstämman. Kallelse till stämman kommer att postas under den sista veckan i mars till alla som är registrerade aktieägare i Autoliv Inc.

Förändringar i styrelsen

Vid styrelsemötet meddelade professor Kunerth, som nyligen fyllt 72 år, att han önskade avgå efter dagens möte i enlighet med styrelsens avgångsregler för styrelseledamöter. Styrelsen accepterade professor Kunerths avgång och tackade honom för hans utmärkta styrelseinsatser under många år sedan han 1998 blev medlem av Autolivs styrelse.

I samband med professor Kunerths avgång godkände Dr. Ziebart att hans mandatperiod ändrades från bolagsstämman 2015 till bolagsstämman 2013. I Autoliv och i många andra amerikanska bolag väljs styrelse­ledamöterna på tre år. För bolag med sådana s k ”staggered boards” kräver New Yorkbörsen att styrelsen består av tre lika stora årsklasser som väljs årsvis av tre på varandra följande bolagsstämmor. Genom att Dr. Ziebart accepterade att hans nuvarande mandatperiod ändrades, uppfyller Autoliv New Yorkbörsens krav eftersom styrelsen på 9 personer nu består av tre klasser med tre ledamöter i varje klass.

För ytterligare upplysningar:

Jan Carlson, VD och koncernchef, Tel. 08-587 20 600

Autoliv Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint ventures har Autoliv cirka 80 anläggningar med över 50.000 medarbetare i 29 länder. Dessutom har Autoliv tekniska centra i nio länder runt om i världen med 21 krockbanor, vilket är fler än något annat bilsäkerhetsföretag. Koncernens försäljning ökade under 2011 med 15% till drygt 8,2 miljarder dollar. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och dess svenska depåbevis på NASDAQ OMX Stockholm (ALIV SDB). Mer information finns på Autolivs hemsida www.autoliv.com.

”Safe Harbor Statement” enligt amerikansk lag

Med undantag för de uppgifter i detta pressmeddelande som avser förfluten tid, är uppgifterna av framåtblickande natur och därför behäftade med risker och osäkerheter när det gäller bl a (men inte begränsat till) ekonomiska, konkurrensmässiga, legala, tekniska och övriga omvärldsfaktorer som kan påverka marknader, produkter, tjänster, priser samt koncernens verksamhet i övrigt. Förutom vår skyldighet att löpande rapportera väsentlig information till den amerikanska finansinspektionen, SEC, åtar vi oss inte att uppdatera dessa framåtblickande uppgifter till följd av ny information eller framtida händelser.