Autoliv förvärvar Delphis bilsäkerhets- verksamhet i Nordamerika

(Stockholm, 2009-11-17) - - - Världens ledande bilsäkerhetsföretag Autoliv har ingått avtal om att förvärva Delphis nordamerikanska verksamheter inom krockkuddar, säkerhetsbälten och bilrattar.

Tidigare i år meddelade Delphi att företaget planerade att dra sig ur bilsäkerhetsbranschen före utgången av 2009. Det avtal som nu ingåtts innebär att Autoliv kommer att överta Delphis anläggning för bilrattar i Mexico som är en av de ledande rattfabrikern i världen. Avtalet innebär också att Delphis nordamerikanska krockkudde- och bältestillverkning överförs till Autoliv där dessa verksamheter kommer att kunna inlemmas i Autolivs nuvarande fabriker. "Vi är mycket nöjda med denna expansion, framför allt att vi får möjlighet att förstärka vårt kunnande och vår tillverkning i Nordamerika av kompletta bilrattar. Eftersom våra egna krockkuddefabriker och bältesfabriker redan levererar till de kunder som haft Delphi som leverantör bör det gå relativt smärtfritt att integrera de nya verksamheterna i vår organisation”, säger Autolivs VD och koncernchef Jan Carlson. Autoliv övertar Delphis leveranser i Nordamerika av krockkuddar, säkerhetsbälten och bilrattar till General Motors, Hyundai, Ford, Daimler och Navistar. De övertagna verksamheterna beräknas öka Auolivs försäljning nästa år med ca 125 miljoner USD. Affären väntas kunna avslutas under 2009. Förfrågningar: Jan Carlson, VD och koncernchef, Autoliv inc. Tel 08-587 20 656