Autoliv höjer utdelningen till nytt rekord

Kallar till bolagsstämma

(Stockholm, 2012-02-21) – – – Autoliv Inc (NYSE: ALV och SSE: ALIV sdb), världens ledande bilsäkerhetsföretag, beslöt idag att höja kvartalsutdelningen till aktieägarna med 4,4% eller 2 cents till 47 cents per aktie.

Utdelningen kommer att utbetalas torsdagen den 7 juni 2012 till dem som är aktieägare i Autoliv Inc. på avstämningsdagen onsdagen den 23 maj 2012. Aktien noteras utan rätt till utdelningen fr o m måndagen den 21 maj.

Det totalt utbetalade beloppet kommer att uppgå till nästan 45 MUSD, vilket är en ökning med 5 MUSD eller drygt 10% från den närmast föregående utdelningen. Ökningen beror både på höjningen med 2 cents per aktie och på att antalet utestående aktier beräknas vara ca 6% högre vid avstämningsdagen i maj än vid avstämningsdagen för utdelningen i det första kvartalet. Nästan hela denna beräknade ökning kommer från aktieenheter (Equity Units) som ger innehavarna rätt att köpa Autolivaktier från bolaget den 30 april 2012.

Bolagsstämma

Styrelsen beslöt också att årets ordinarie bolagsstämma skall hållas den 8 maj 2012 i Chicago, USA. Endast de som är aktieägare i Autoliv Inc. på avstämningsdagen den 12 mars 2012 har rätt att närvara och rösta vid bolagsstämman. Kallelse till stämman kommer att postas omkring den 26 mars till alla som är registrerade aktieägare i Autoliv Inc.

Alla nuvarande styrelseledamöter vars mandattid löper ut vid 2012 års bolagstämma (dvs. Dr. Xiaozhi Liu, George A. Lorch, Kazuhiko Sakamoto och Dr. Wolfgang Ziebart) är föreslagna för omval.

För ytterligare upplysningar:

Jan Carlson, VD och koncernchef, Tel. 08-587 20 600

Autoliv Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint ventures har Autoliv cirka 80 anläggningar med cirka 48.000 medarbetare i 29 länder. Dessutom har Autoliv 17 tekniska centra i nio länder runt om i världen med 20 krockbanor, vilket är fler än något annat bilsäkerhetsföretag. Koncernens försäljning ökade under 2011 med 15% till drygt 8,2 miljarder dollar. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och dess svenska depåbevis på NASDAQ OMX Stockholm (ALIV SDB). Mer information finns på Autolivs hemsida www.autoliv.com.

”Safe Harbor Statement” enligt amerikansk lag

Med undantag för de uppgifter i detta pressmeddelande som avser förfluten tid, är uppgifterna av framåtblickande natur och därför behäftade med risker och osäkerheter när det gäller bl a (men inte begränsat till) ekonomiska, konkurrensmässiga, legala, tekniska och övriga omvärldsfaktorer som kan påverka marknader, produkter, tjänster, priser samt koncernens verksamhet i övrigt. Förutom vår skyldighet att löpande rapportera väsentlig information till den amerikanska finansinspektionen, SEC, åtar vi oss inte att uppdatera dessa framåtblickande uppgifter till följd av ny information eller framtida händelser.