Autoliv i förlikning med USA:s justitiedepartement

(Stockholm, 2012-06-06) ---- Det amerikanska justitiedepartementet meddelade idag på morgonen lokal tid att en förlikning nåtts med Autoliv i den kartellutredning som pågår mot flera underleverantörer till bilindustrin. Böterna i uppgörelsen är samma belopp som Autoliv reserverade redan i första kvartalet 2012.  Genom överenskommelsen avslutas i praktiken utredningen mot Autoliv.

Förlikningen, som ska fastställas i amerikansk domstol, bygger på att Autoliv erkänner sig skyldigt till att på två åtalspunkter ha brutit mot den amerikanska konkurrenslagen på grund av vad några anställda i ett japanskt dotterbolag gjort. Autoliv skall därför böta 14,5 miljoner dollar. I och med förlikningen kommer justitiedepartementet inte rikta några andra krav mot Autoliv, dess dotterbolag, tidigare eller nuvarande styrelseledamöter, ledningen eller andra anställda i koncernen. Tre medarbetare i försäljningsorganisationen undantas dock från detta skydd, men i kommunikén från justitiedepartementet framgår inte om dessa medarbetare har något juridiskt efterspel att vänta. Överenskommelsen förutsätter att Autoliv fortsätter att samarbeta med justitiedepartementet i dess utredningar av andra underleverantörer till bilindustrin.

I en kommentar till överenskommelsen säger Jan Carlson, VD och koncernchef. ”Det inträffade är oacceptabelt och strider mot allting som vi står för. Vi har därför samarbetat intensivt med myndigheterna för att få klarhet i vad som hänt och rätta till de fel som har begåtts. Detta har bidragit till att vi i Autoliv kunnat avsluta vår del i denna branschomfattande utredning relativt snabbt.”

Överenskommelsen berör inte den parallella granskning som EU-kommissionen påbörjat av ett antal underleverantörer till bilindustrin. Hur lång tid EU-kommissionens utredning kommer att ta eller utgången av den utredningen är oklart, men det är sannolikt att EU-utredningen kommer att få påtaglig negativ effekt på Autolivkoncernens rörelseresultat och kassaflöde i det kvartal utredningen blir klar eller då det blir möjligt att beräkna effekten.

Förfrågningar:

Mats Ödman,   Informationsdirektör.                 Telefon 0708-32 09 33

Autoliv Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint ventures har Autoliv mer än 80 anläggningar med knappt 50.000 medarbetare i 29 länder. Autoliv har tekniska centra i nio länder runt om i världen med 21 krockbanor, vilket är fler än något annat bilsäkerhetsföretag. Koncernens försäljning ökade under 2011 med 15% till drygt 8,2 miljarder dollar. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och dess svenska depåbevis på NASDAQ OMX Stockholm (ALIV SDB). Mer information finns på Autolivs hemsida www.autoliv.com.

”Safe Harbor Statement” enligt amerikansk lag

Med undantag för de uppgifter i detta pressmeddelande som avser förfluten tid, är uppgifterna av framåtblickande natur och därför behäftade med risker och osäkerheter när det gäller bl a (men inte begränsat till) ekonomiska, konkurrensmässiga, legala, tekniska och övriga omvärldsfaktorer som kan påverka marknader, produkter, tjänster, priser samt koncernens verksamhet i övrigt. Förutom vår skyldighet att löpande rapportera väsentlig information till den amerikanska finansinspektionen, SEC, åtar vi oss inte att uppdatera dessa framåtblickande uppgifter till följd av ny information eller framtida händelser.