Autoliv köper tillbaka ytterligare aktieenheter med rabatt

(Stockholm,  2010-06-01)  –  –  –  Autoliv, Inc. – världens ledande bilsäkerhetsföretag  – har ökat takten i omvandlingen till stamaktier  genom att lösa in  ytterligare 8,4% av de aktieenheter (ung. konvertibla skuldebrev) som gavs ut i mars 2009. Tack vare detta beräknas koncernens räntekostnader minska med omkring 1 MUSD fram till och med april 2012. Detta ska läggas till besparingarna från de redan tidigare annonserade omvandlingarna, som uppskattas till över 2 MUSD.

Aktieenheterna motsvarar i allt väsentligt konvertibla skuldebrev med obligatorisk konvertering och handlas enbart på New York stock Exchange (NYSE). Enligt de separata överenskommelserna från 26 och 27 maj 2010 kommer koncernen att utfärda 721 623 nya stamaktier och betala sammanlagt 1 645 498 USD till ägarna av totalt 554 200 aktieenheter. Detta motsvarar en betalning på 2,97 dollar per enhet jämfört med de återstående räntebetalningarna på 4 dollar enligt det ursprungliga avtalet. Rabatten uppgår således till 26%.

Alla dessa transaktioner väntas vara genomförda under dagen.

Koncernen kan också fortsättningsvis komma att återköpa aktieenheter.

Samtliga avtal är undantagna från de amerikanska registreringskraven enligt ”Securities Act of 1933”.

Förfrågningar:

Mats Wallin, Ekonomi- och Finansdirektör                   Tel 08-587 20 600

Hannes Wadell, Finanschef                                           Tel 08-587 20 655

Autoliv, Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint ventures har Autoliv cirka 80 anläggningar med cirka 40.000 medarbetare i 29 länder. Dessutom har Autoliv tekniska centra i nio länder runt om i världen med 21 krockbanor, vilket är fler än något annat bilsäkerhetsföretag. Autolivs försäljning beräknas i år uppgå till 6,6 miljarder dollar. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och dess svenska depåbevis på NASDAQ OMX Stockholm (ALIV SDB). Mer information finns på Autolivs hemsida www.autoliv.com.

”Safe Harbor Statement” enligt amerikansk lag

Med undantag för de uppgifter i detta pressmedelande  som avser förfluten tid, är uppgifterna i rapporten av  framåtblickande natur och därför behäftade med risker och osäkerheter när det gäller bl a (men inte begränsat till) ekonomiska, konkurrensmässiga, legala, tekniska och övriga omvärldsfaktorer som kan påverka marknader, produkter, tjänster, priser samt koncernens verksamhet i övrigt. Förutom vår skyldighet att löpande rapportera väsentlig information.

statements will materialize or prove to be correct as these assumptions are inherently subject to risks and uncertainties such as without limitation, changes in general industry and market conditions, increased competition, changes in consumer preferences for end products, customer losses, bankruptcies, consolidations or restructuring, divestiture of customer brands, fluctuation in vehicle production schedules for which the Company is a supplier, continued uncertainty in program awards and performance, costs or difficulties related to the integration of any new or acquired businesses or technologies, pricing negotiations with customers, product liability, warranty and recall claims and other litigations, possible adverse results of pending or future litigation or infringement claims, legislative or regulatory changes, dependence on customers and suppliers, as well the risks identified in Item 1A “Risk Factors” in our Annual Report on Form 10-K for the year ended December 31, 2009.  Except for the Company’s ongoing obligation to disclose information under the U.S. federal securities laws, the Company undertakes no obligation to update publicly any forward-looking statements whether as a result of new information or future events.. For any forward-looking statements con­tained in this or any other document, we claim the protection of the safe harbor for forward-looking statements contained in the PSLRA.