• Autoliv/

Autoliv lanserar krockkudde som motverkar kollisioner mellan förare och passagerare

(Ogden, Utah, 18 november 2019) Autoliv Inc., (NYSE: ALV och SSE: ALIVsdb) världens ledande bilsäkerhetsföretag, tillkännagav idag utvecklingen av en ny Front Center Airbag som är utformad för att rädda liv i sidokrockar. Krockkudden kommer att visas upp på Autolivs kapitalmarknadsdag den 19 november på bolagets tekniska center i Ogden, Utah, USA.

Huvudet är den kroppsdel som oftast skadas i trafikolyckor, och skadorna kan leda till förödande långsiktiga konsekvenser för den drabbade. Vid sidokollisioner, där bilen blir påkörd från passagerarsidan kan föraren slå i fordonets interiör eller en passagerare vilket kan leda till skador på huvudet och bröstkorgen. För att förbättra skyddet mot dessa skador har Euro NCAP infört ett nytt krockprov i sitt konsumentprovsprogram från 1 januari 2020.

Autolivs nya Front Center Airbag bidrar till att motverka effekten av att förare och passagerare kolliderar med varandra eller att föraren träffar bilens interiör. Den inre stolsmonterade krockkudden vecklas ut i utrymmet mellan föraren och framsätets passagerare, vilket ger skydd för dem och minskar därmed risken för skador i huvud, axel och bröstkorg.

”Forskning indikerar att den nya Front Center-krockkudden kan minska skador orsakade av passagerare som kolliderar med varandra med upp till 80 procent. Om det inte sitter någon i det främre passagerarsätet, kommer krockkudden att förbättra förarens skydd i och med att den förhindrar att föraren slår i fordonets interiör. Det är en teknologisk innovation som befäster Autolivs åtagande att rädda liv och förebygga skador i trafiken över hela världen”, säger Scott Dershem, Vice President Development.

Autolivs Front Center Airbag kommer att introduceras i 19 bilmodeller 2020.

För ytterligare information kontakta:

Media: Stina Thorman, Corporate Communications, tfn +46 (0)8 587 206 50
Investerare och analytiker: Anders Trapp, Investor Relations, tfn +46 (0)8 587 206 71

Investerare och analytiker: Henrik Kaar, Investor Relations, tfn +46 (0)8 587 206 14

Autoliv Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag, och genom våra dotterbolag utvecklar och tillverkar vi bilsäkerhetssystem, såsom krockkuddar, säkerhetsbälten, rattar och system för skydd av fotgängare till alla större biltillverkare i världen. Våra produkter räddar över 30 000 liv varje år och förebygger tio gånger fler allvarliga olyckor.

Våra närmare 67 000 medarbetare i 27 länder brinner för visionen Saving More Lives och kvaliteten är kärnan i allt vi gör. Vi har 14 tekniska centra med 19 testbanor. Omsättningen under 2018 uppgick till 8 678 miljoner USD. Aktierna är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och de svenska depåbevisen på Nasdaq Stockholm (ALIV SDB). För mer information besök www.autoliv.com.

”Safe Harbor Statement” enligt amerikansk federal lag

Detta meddelande innehåller uttalanden som inte utgör historiska fakta men väl framåtblickande uttalanden såsom de definieras i Amerikanska Förenta Staternas (USA) ”Private Securities Litigation Reform Act of 1995”. Sådana framåt­blickande uttalanden innefattar åtgärder, möjliga händelser och potentiell utveckling som Autoliv och dess ledning tror eller förväntar sig kan inträffa i framtiden. Alla framåtblickande uttalanden, grundas på våra nuvarande förväntningar och antaganden. Vi kommunicerar våra förväntningar och antaganden i god tro och vi anser att det finns rimlig täckning för dem. Emellertid kan vi inte varken garantera eller försäkra att framåtblickande uttalanden kommer att materialiseras i framtiden eller visa sig korrekta eftersom dessa uttalanden, i sig, alltid är beroende av kända och okända risker, all­männa osäkerhetsfaktorer som kan leda till att det faktiska resultatet väsentligen avviker från det resultat som uttryckts eller avsetts tidigare. Otaliga risker och osäkerhetsfaktorer kan komma att innebära att effekterna blir helt annorlunda jämfört med vad som tidigare angivits. För alla uppgifter och uttalanden i denna rapport som är framåtblickande uttalanden s.k. ”forward-looking statements”, åberopar vi det skydd som USAs ”Private Securities Litigation Reform Act of 1995” erbjuder. Vi uppdaterar inte dessa framåtblickande uppgifter eller uttalanden till följd av ny information eller framtida händelser, om så inte krävs enligt lag.