Autoliv lanserar nytt, bättre bilbälte

(Stockholm, 2013-01-16) – – – Autoliv har tagit fram ett nytt säkerhetsbälte, Bag-in-belt, för att ytterlige förbättra säkerheten för de åkande i baksätet. Bältet består, som namnet anger, av både ett säkerhetsbälte och en krockkudde. Detta minskar belastningen på den åkandes bröstkorg vid en frontalkrock. Säkerhetsbältet är utvecklat i samarbete med Daimler och kommer att lanseras på Mercedes toppmodell, den nya Mercedes S-klass.

Precis som hos en vanlig krockkudde blåser en gasgenerator upp en nylonkudde när krocksensorn i bilen upptäcker en frontalkrock. Nylonkudden ligger insydd i en ficka i säkerhetsbältets diagonala del. Det höga trycket från gasgeneratorn gör att fickans sömmar rivs upp på ett kontrollerat sätt och att kudden breder ut sig över den åkandes bröstkorg. Bältet blir då tre gånger så brett som dagens standardbälten så att krockkrafterna fördelas jämnare över den åkandes bröstkorg och minskar risken för revbensskador.

I övrigt skiljer sig inte det nya bältet från dagens bälten utan det sätts på och tas av på samma sätt som ett konventionellt säkerhetsbälte. Under utprovningen hos Mercedes har det nya bältet också fått beröm av bilåkande för att vara både bekvämt och lätt att använda.

Förfrågningar:

Henrik Kaar, Director, Corporate Communications                                  + 46 8 587 20 614

Autoliv Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint ventures har Autoliv cirka 80 anläggningar med över 50.000 medarbetare i 29 länder. Dessutom har Autoliv tekniska centra i nio länder runt om i världen med 21 krockbanor, vilket är fler än något annat bilsäkerhetsföretag. Koncernens försäljning ökade under 2011 med 15% till drygt 8,2 miljarder dollar. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och dess svenska depåbevis på NASDAQ OMX Stockholm (ALIV SDB). Mer information finns på Autolivs hemsida www.autoliv.com.