Autoliv meddelar beslut från årsstämma

(Stockholm, 7 maj 2020) Autoliv Inc., (NYSE: ALV och SSE: ALIV.sdb) världens ledande bilsäkerhetsföretag, meddelar beslut som fattats vid dagens årsstämma.

Årsstämma

Autolivs årsstämma 2020 beslutade att rösta för godkännande av följande förslag:

• Omval av Mikael Bratt, Jan Carlson, Hasse Johansson, Leif Johansson, David E. Kepler, Franz-Josef Kortüm, Min Liu, Xiaozhi Liu, James M. Ringler och Thaddeus “Ted” Senko som styrelseledamöter för en period om ett år fram till årsstämman 2021.
  • Ett icke bindande, rådgivande beslut att godkänna 2019 års ersättningar till företagets namngivna ledande befattningshavare.
  • Ratificering av att Ernst & Young AB utsetts till Autolivs oberoende revisionsfirma för innevarande räkenskapsår, vilket avslutas den 31 december 2020.

Styrelsens kommittéer

Vid gårdagens styrelsemöte godkände styrelsen förändringar i sina kommittéer, vilka får omedelbar verkan. Kommittéerna får följande sammansättning:

• Revisionskommittén:

Ted Senko (ordförande), Hasse Johansson, David E. Kepler och Min Liu

• Ledarskapsutvecklings- och Kompensationskommittén:

James M. Ringler (ordförande), Leif Johansson, Min Liu och Xiaozhi Liu

• Nominerings- och Corporate Governance-kommittén:

Leif Johansson (ordförande), Hasse Johansson Franz-Josef Kortüm och Ted Senko

• Risk & Compliance-kommittén:

David E. Kepler (ordförande), Xiaozhi Liu, Franz-Josef Kortüm, och James M. Ringler

Styrelseordförande

Styrelsen beslutade idag att Jan Carlson fortsätter som styrelsens ordförande.

Lead Independent Director

I enlighet med bolagets stadgar, beslöt styrelsens oberoende ledamöter vid dagens styrelsemöte, att James Ringler skall fortsätta i rollen som styrelsens Lead Independent Director.

För ytterligare information kontakta:

Investerare och analytiker: Anders Trapp, tfn +46 (0)8 587 206 71

Investerare och analytiker: Henrik Kaar,  tfn +46 (0)8 587 206 14

Media: Marja Huotari, Tel +46 (0)709 578 135

Autoliv Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag, och genom våra dotterbolag utvecklar och tillverkar vi bilsäkerhetssystem, såsom krockkuddar, säkerhetsbälten, rattar och system för skydd av fotgängare till alla större biltillverkare i världen. Våra produkter räddar över 30 000 liv varje år och förebygger tio gånger fler allvarliga olyckor.

Våra över 65 000 medarbetare i 27 länder brinner för visionen Saving More Lives och kvaliteten är kärnan i allt vi gör. Vi har 14 tekniska centra med 20 testbanor. Omsättningen under 2019 uppgick till 8 548 miljoner USD. Aktierna är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och de svenska depåbevisen på Nasdaq Stockholm (ALIV sdb). För mer information besök www.autoliv.com.