• Autoliv/

Autoliv och SSAB samarbetar för att tillverka världens första fossilfria stålkomponenter till bilsäkerhetsprodukter

(Stockholm, 15 november 2021) – Autoliv, Inc. (NYSE: ALV och SSE: ALIVsdb), världens ledande bilsäkerhetsföretag, och det globala stålföretaget SSAB har inlett ett samarbete om forskning och utveckling av fossilfria stålkomponenter till bilsäkerhetsprodukter, såsom krockkuddar och säkerhetsbälten.

Genom samarbetet kan Autoliv ligga i framkant i tillverkningen av bilsäkerhetsprodukter med fossilfritt stål från SSAB. I en ny process ersätts kol, som traditionellt används inom ståltillverkning, med vätgas. Resultatet kommer att bli unikt – världens första teknik för fossilfri ståltillverkning, i princip utan koldioxidutsläpp.

Autoliv visar vägen med ambitiösa klimatmål

– Vi har bestämt oss för att som det första bilsäkerhetsföretaget bli koldioxidneutrala i den egna verksamheten till 2030, och har vidare som mål att uppnå nettonollutsläpp i hela vår leverantörskedja till 2040. Vi ska minska koldioxidutsläppen genom att använda förnybar el i våra egna och leverantörernas verksamheter, förbättra energi- och materialeffektiviteten samt använda logistik och material med låga koldioxidutsläpp. Nu går vi från ord till handling och vi har en bra ställning för att fortsätta stödja våra kunder och samarbetspartners i att nå sina hållbarhetsmål. En gradvis övergång till fossilfritt stål i våra produkter är ett viktigt steg för att uppfylla våra klimatmål, säger Mikael Bratt, VD och koncernchef för Autoliv.

– Vi ser fram emot att samarbeta med Autoliv och inleda processen med forskning och utveckling av innovativa komponenter av fossilfritt stål till deras bilsäkerhetsprodukter. Vi håller på att starta flera pilotprojekt tillsammans med Autoliv med målet att minska klimatpåverkan och öka konkurrenskraften, säger Martin Lindqvist, VD och koncernchef för SSAB.

Autolivs färdplan för klimatmålen kommer att redovisas mer i detalj i anslutning till Kapitalmarknadsdagen i november.

Autolivs klimatmål ingår i vår större hållbarhetsagenda. Autolivs vision att rädda fler liv driver allt vårt arbete framåt. Hållbarhet är fast förankrat i vår verksamhetsstrategi och som marknadsledande inom vårt område ligger arbetet i linje med samhällets agenda i stort.

Mer detaljer kring Autolivs färdplan för att nå klimatmålen kommer att redovisas på Kapitalmarknadsdagen den 16 november.

En unik fossilfri värdekedja för järn- och ståltillverkning

SSAB strävar efter att förse marknaden med fossilfritt stål i kommersiell skala till 2026. 2016 gick SSAB, LKAB och Vattenfall samman i bildandet av HYBRIT. En pilotanläggning har redan producerat små mängder av järn med hjälp av vätgas. Den 18 augusti visade SSAB upp det första stålet tillverkat av vätgasreducerat järn.

För ytterligare information kontakta:

Media: Gabriella Ekelund, tel +46 (70) 612 64 24
Investerare och analytiker Anders Trapp, Investor Relations, tel +46 (0)8 587 206 71

Investerare och analytiker Henrik Kaar, Investor Relations, tel +46 (0)8 587 206 14
Hanna Hoikkala, pressekreterare, SSAB, +46 73 655 11 17

Autoliv Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag, och genom våra dotterbolag utvecklar och tillverkar vi bilsäkerhetssystem, såsom säkerhetsbälten, rattar och system för skydd av fotgängare till alla större biltillverkare i världen. Under 2020 räddade våra produkter över 33 000 liv och förebyggde tio gånger fler allvarliga olyckor.

Våra närmare 67 000 medarbetare i 27 länder brinner för visionen Saving More Lives och kvaliteten är kärnan i allt vi gör. Vi har 14 tekniska centra med 19 testbanor. Omsättningen under 2018 uppgick till 8 678 miljoner USD. Aktierna är noterade på New York Stock Exchange (NYSE: ALV) och de svenska depåbevisen på Nasdaq Stockholm (ALIV SDB). För mer information besök www.autoliv.com..

Safe Harbor Statement

This report contains statements that are not historical facts but rather forward-looking statements within the meaning of the Private Securities Litigation Reform Act of 1995. Such forward-looking statements include those that address activities, events or developments that Autoliv, Inc. or its management believes or anticipates may occur in the future. All forward-looking statements are based upon our current expectations, various assumptions and data available from third parties. Our expectations and assumptions are expressed in good faith and we believe there is a reasonable basis for them. However, there can be no assurance that such forward-looking statements will materialize or prove to be correct as forward-looking statements are inherently subject to known and unknown risks, uncertainties and other factors which may cause actual future results, performance or achievements to differ materially from the future results, performance or achievements expressed in or implied by such forward-looking statements. Numerous risks, uncertainties and other factors may cause actual results to differ materially from those set out in the forward-looking statements, including general economic conditions and fluctuations in the global automotive market. For any forward-looking statements contained in this or any other document, we claim the protection of the safe harbor for forward-looking statements contained in the Private Securities Litigation Reform Act of 1995, and we assume no obligation to update publicly or revise any such statements in light of new information or future events, except as required by law.