Autoliv ökar den vertikala integration

Köper tillgångar från leverantör

(Stockholm, 2011-11-16) --- För att ytterligare stärka sin ställning har Autoliv Inc– världens ledande bilsäkerhets företag – förvärvat utrustning för tillskärning och tillverkning av krockkuddegardiner samt patent från Milliken.

Autoliv har förvärvat maskiner och utrustning, i huvudsak laserskärare och symaskiner, och immaterialrätt för att ytterligare stärka Autolivs förmåga och flexibilitet att producera sydda krockkuddar. Med dessa tillgångar kan 7 miljoner krockkuddar produceras årligen. Det motsvarar cirka 7% av Autolivs globala behov av textilkrockkuddar.

I Nord- och Sydamerika förväntas Autolivs årliga behov av sydda krockkuddar öka med mer än 8 miljoner enheter eller med 30% under de kommande tre åren. Förvärvet kommer inte att påverka koncernens omsättning eftersom Autoliv varit den ende kunden till dessa kuddar från Milliken. Villkoren för förvärvet, som slutfördes den 14 november 2011, kommer inte att offentliggöras.

Förfrågningar:
Leif Berntsson,
Senior Director Global Textile, Autoliv Inc.                         Tel. 0705 901 106

Autoliv Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint ventures har Autoliv cirka 80 anläggningar med cirka 48.000 medarbetare i 29 länder. Dessutom har Autoliv tekniska centra i nio länder runt om i världen med 21 krockbanor, vilket är fler än något annat bilsäkerhetsföretag. Koncernens försäljning ökade under 2010 med 40% till knappt 7,2 miljarder dollar. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och dess svenska depåbevis på NASDAQ OMX Stockholm (ALIV SDB). Mer information finns på Autolivs hemsida http://www.autoliv.com/.

Om Milliken

Besök Millikens hemsida för mer information http://www.milliken.com

”Safe Harbor Statement” enligt amerikansk lag

Med undantag för de uppgifter i detta pressmeddelande som avser förfluten tid, är uppgifterna av framåtblickande natur och därför behäftade med risker och osäkerheter när det gäller bl a (men inte begränsat till) ekonomiska, konkurrensmässiga, legala, tekniska och övriga omvärldsfaktorer som kan påverka marknader, produkter, tjänster, priser samt koncernens verksamhet i övrigt. Förutom vår skyldighet att löpande rapportera väsentlig information till den amerikanska finansinspektionen, SEC, åtar vi oss inte att uppdatera dessa framåtblickande uppgifter till följd av ny information eller framtida händelser.