Autoliv startar bältesfabrik i Polen

Autoliv startar bältesfabrik i Polen (Stockholm, 03-01-08) - Världens största bilsäkerhetsföretag Autoliv Inc. har invigt en fabrik för säkerhetesbälten i Jelcz-Laskowice i sydvästra Polen. "Den nya fabriken ger oss både bättre produktionskapacitet för säkerhetsbälten och möjlighet att flytta ytterligare produktion till lågkostnadsländer", förklarar Autolivs VD och koncernchef Lars Westerberg och fortsätter: "Under de senaste tre åren har vi flyttat över 5.000 jobb till Estland, Mexiko, Polen och andra lågkostnadsländer. Nu har vi nästan 30% av personalen i dessa länder jämfört med 10% för tre år sedan. Ändå har vi fortsatt att expandera också i högkostnadsländerna. När tillverkningen är fullt utbyggd kommer den polska bältesfabriken att öka Autolivs europeiska tillverkningskapacitet för säkerhetsbälten med nästan 5%. Antalet anställda i fabriken kommer då att fördubblas från för närvarande 200. Personalens genomsnittsålder är 26 år men den har fått omfattande produktionsträning. Fabriken är redan certifierad enligt den nya internationella kvalitetsstandarden ISO/TS 160949. Den polska bältesfabriken fungerar som underleverantör till Autoliv i Tyskland och dess kunder BMW, DaimlerChrysler, Ford, Opel och Volkswagen. Anläggningen omfattar 37.000 kvadratmeter mark och 5.000 kvadratmeter fabriksyta. För ytterligare upplysningar: Lars Westerberg, VD och koncernchef, Autoliv Inc., Tel. 08/587 20 620 Autoliv Inc. tillverkar frontal- och sidokrockkuddar, knäkrockkuddar, säkerhetsbälten och bältessträckare, bilrattar, stolskomponenter och barnstolar samt krockkuddeelektronik åt alla större biltillverkare i världen. Företaget har 80 hel- eller delägda fabriker med drygt 30.000 anställda i drygt 30 bilproducerande länder. Dessutom har koncernen åtta tekniska center med 20 krocktestbanor, fler än något annat bilsäkerhets företag. Försäljningen 2001 uppgick till 4 miljarder dollar (drygt 40 miljarder kr) och nettovinsten till 170 MUSD (ca 1,6 miljarder kr). Autolivs aktie är noterad på New York Stock Exchange (NYSE: ALV) och bolagets svenska depåbevis på OM Stockholms Fondbörs (SSE: ALIV). ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/08/20030108BIT00160/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/08/20030108BIT00160/wkr0002.pdf