Autoliv Uppdaterar Långsiktiga Mål och Tillväxtstrategi

(Stockholm, den 14 Maj, 2013) – – – Vid sin kapitalmarknadsdag idag i Vårgårda uppdaterar världens ledande bilsäkerhet Autoliv Inc sina långsiktiga mål och presenterar sin tillväxtstrategi. Företaget beskriver sin affärsplan och de finansiella effekterna av planen och dess mål. Autoliv presenterar också planerna för huvudområdena tillväxtmarknader, innovation och aktiv säkerhet.

”De långsiktiga mål vi kommunicerar idag kommer att göra det möjligt för oss att ytterligare förstärka Autolivs ledarposition inom bilsäkerhetsindustrin och samtidigt ge konkurrenskraftig avkastning till våra aktieägare”, sade Jan Carlson Autolivs koncernchef.

“Vi har en tillväxtstrategi som fokuserar på att öka vår marknadsandel inom aktiv säkerhet, stärka vår ledande position inom passiv säkerhet och investera i teknisk utveckling inom både passiv och aktiv säkerhet, medan vi aktivt söker förvärvsmöjligheter, framförallt inom aktiv säkerhet.

Samtidigt agerar vi i en föränderlig och osäker omgivning. Vår industri genomgår fundamentala förändringar eftersom tillväxtmarknaderna håller på att bli de stora bilproducenterna medan den ekonomiska osäkerheten i Europa fortsätter”, sammanfattade han.

Företagets uppdaterade långsiktiga mål är:

• att försäljningen ska växa organiskt i minst samma takt som den underliggande marknaden
  • att nettoskulden ska ligga i linje med EBITDA
  • att nå en rörelsemarginal om 8-9% över en konjunkturcykel.
  • att öka vinsten per aktie snabbare än den organiska försäljningstillväxten (exklusive valutaeffekter)

Dessa långsiktiga mål exkluderar potentiella kostnader för pågående kartellutredningar.

I den reviderade skuldsättningspolicyn är målet att hålla en finansiell skuldsättningsgrad runt 1 och att ligga inom ett spann från 0,5 till 1,5 gånger (nettolåneskuld i förhållande till resultatet före räntor, skatt och avskrivningar, EBITDA). Denna reviderade skuldsättningspolicy tillåter Autoliv att allokera upp till 1,3 miljarder USD (inklusive den nuvarande nettokassan om knappt 400 MUSD) till förvärv för att stödja tillväxt, göra utbetalningar till aktieägare och vara beredda på utfallet från pågående kartellutredningar. Företagets avsikt börja anpassa sig till den nya policyn senare i år i syfte att nå det angivna skuldsättnings­spannet 0,5-1,5 under 2014.

Vid kapitalmarknadsdagen lägger Autoliv fram prognoser som tyder på att företagets nuvarande marknad kan komma att växa med runt 5% per år till över 27 miljarder USD år 2015 och att det inte är osannolikt att denna tillväxttakt fortsätter åtminstone till 2017. Dessa prognoser är baserade på nuvarande planer från IHS för fordonsproduktionen och på nuvarande penetrationstrender för passiva och aktiva säkerhetssystem. Autolivs långsiktiga mål är att öka sin organiska försäljning i minst samma takt som sin underliggande marknad. För att hålla denna tillväxttakt bedömer företagsledningen att investerarna behöver ligga på 4-5% av försäljningen.

Särskilt snabbt räknar Autoliv med att växa inom aktiva bilsäkerhetssystem genom att öka sin marknadsandel till närmare 25% under 2015 från dagens andel på 20%. Företaget står fast vid sitt mål att nå en halv miljard dollar i försäljning 2015 inom aktiv säkerhet jämfört med 218 MUSD under 2012. Koncernen har ett mycket brett produktprogram inom aktiv säkerhet med säkerhetssystem som bygger på både radar, IR-kameror och vanliga kameror. Dessutom vill Autoliv växa genom förvärv för att få en ännu snabbare försäljningstillväxt och för att ytterligare stärka företagets marknadsposition.

Autoliv räknar också med att kunna växa snabbt genom sin starka position på tillväxtmarknaderna. På dessa marknader har den svenska bilsäkerhetskoncernen redan ökat sina marknadsandelar till i genomsnitt 34% från mindre än 30% för fem år sedan. Företaget anser att det finns möjligheter att ytterligare stärka denna position, och bedömer t ex att Autolivs marknadsandel för krockkuddar och säkerhetsbälten i Kina bör stiga från 35% förra året till 37% under 2015. Försäljningen bör också stiga genom att Autolivs starka position inom frontal- och sidokrockkuddar där installationsgraden på många tillväxtmarknader förväntas växa med upp till 20 procentenheter mellan 2013 och 2017.

Autoliv presenterar också hur koncernen tänker fortsätta att leverera några av bilbranschens bästa rörelsemarginaler på 8 till 9% under en konjunkturcykel. Detta planerar företaget klara genom att bl a utveckla nya kostnadseffektiva produkter, besparingar inom material och andra områden samt genom att anpassa kapaciteten till efterfråga på varje marknad.

I ett separat pressmeddelande idag presenterade Autoliv ett nytt aktivt säkerhetssystem som kommer hjälpa biltillverkarna att klara EuroNCAPs nya testkrav. Autoliv bedömer att dessa striktare testkriterier kan leveransvärdet per bil med minst 60 USD under 2015 på bilar som ska nå högsta säkerhetsbetyg, 5 EutoNCAP-stjärnor.

Presentationerna från Autolivs kapitalmarknadsdag går att följa via Autolivs hemsida www.autoliv.com med start kl. 09.00 idag. Presentationsmaterial från kapitalmarknadsdagen kommer också att finnas tillgängligt på hemsidan.

Förfrågningar:
Jan Carlson, Koncernchef Autoliv                                                                                                   Tel +46 8 587 20 600
Thomas Jönsson, Informationsdirektör:                                                                                       Tel + 46 8 587 20 627

Autoliv Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint ventures har Autoliv cirka 80 anläggningar med över 52.000 medarbetare i 29 länder. Dessutom har Autoliv tekniska centra i nio länder runt om i världen med 21 krockbanor, vilket är fler än något annat bilsäkerhetsföretag. Koncernens försäljning uppgick under 2012 till 8,3 miljarder dollar. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och dess svenska depåbevis på NASDAQ OMX Stockholm (ALIV SDB). Mer information finns på Autolivs hemsida
www.autoliv.com.

”Safe harbor statement” enligt amerikansk la
g
Detta pressmeddelande innehåller framåtblickande uttalanden som de definieras i ”Private Securities Litigation Reform Act of 1995”. Sådana framåtblickande uttalanden innefattar åtgärder, händelser och utvecklingsprocesser som Autoliv och dess ledning tror eller förväntar sig ska inträffa i framtiden. Alla framåtblickande uttalanden innefattar (utan begränsningar) ledningens analyser och bedömningar av den affärsmässiga utvecklingen/de affärsmässiga trenderna i förfluten tid och grundas på våra nuvarande förväntningar, olika antaganden och uppgifter inhämtade från utomstående som oberoende institut och branschorganisationer. Vi förmedlar våra förväntningar och antaganden i god tro och vi anser att det finns rimlig täckning för dem. Emellertid kan vi inte vare sig garantera eller försäkra att de framåtblickande uttalanden kommer att materialiseras i framtiden eller visa sig vara korrekta eftersom dessa uttalanden, i sig, alltid är beroende av kända och okända risker, allmän osäkerhet och andra faktorer som kan få till konsekvens att de resultat och utfall av våra ansträngningar kan komma att skilja sig signifikant från de framtida resultat och prestationer som uttryckts eller avsetts i tidigare gjorda uttalanden.

Beroende på att dessa uttalanden om framtiden innefattar risker och osäkerhet kan resultatet bli helt annorlunda jämfört med vad som angivits i gjorda uttalanden, vilket kan bero på en mängd olika orsaker. Dessa orsaker kan vara förändringar i våra möjligheter att framgångsrikt anpassa vår kapacitet till rådande förhållanden på marknaden, omstruktureringskostnader och initiativ till kostnadsreduktioner som tidigare offentliggjorts samt marknadens reaktioner på detta; generella förändringar inom industrin eller regionala marknadsförutsättningar; förlust av affärer beroende på ökad konkurrens; högre råmaterialkostnader; högre bränsle- och energikostnader; förändringar i kundbasen och förändringar i kundernas beteenden i förhållande till våra produkter; kundförluster; förändringar i lagar och regler; kunder som går i konkurs eller försäljningar eller avyttringar och kunders varumärken; ofördelaktiga fluktuationer i valuta och räntenivåer i någon eller några av de länder där vi är verksamma; fluktuationer i fordonstillverkningen; brist på komponenter; marknadens acceptans av våra nya produkter; kostnader och svårigheter i samband med integration av nya verksamheter och ny teknologi; fortsatt osäkerhet i prisförhandlingar med kunder; vår förmåga att få nya affärer; produktansvar och garantier; krav i samband återkallelser och andra krav relaterade till tvister och våra kunders reaktioner på detta; högre kostnader för våra pensionsplaner och andra ersättningssystem; stopp i produktionen och andra arbetskraftsrelaterade problem; möjliga negativa effekter av pågående eller framtida tvister eller intrångskrav; negativa konsekvenser av kartellutredningar eller andra liknande utredningar och relaterade tvister (inklusive bolagsrättsliga tvister) om hur vi bedriver och organiserar vår verksamhet; politiska förhållanden; vårt beroende av kunder och leverantörer och andra osäkerhetsfaktorer angivna under rubrikerna ”Risk Factors” och ”Management’s Discussion and Analysis of Financial Conditions and Results of Operations” i de årsredovisningar (”10-K”) och kvartalsrapporter (”10-Q”) inklusive ändringar som vi registrerat hos SEC.

Förutom vår skyldighet att löpande rapportera väsentlig information till den amerikanska finansinspektionen, SEC, åtar vi oss inte att uppdatera dessa framåtblickande uppgifter och uttalanden till följd av ny information eller framtida händelser. För alla uppgifter och uttalanden i denna rapport som är s.k. ”forward-looking statements” åberopar vi det skydd som ”Private Securities Litigation Reform Act of 1995” erbjuder.”