Autoliv uppdaterar sin prognos

(Stockholm, 2009-09-17) – – – Världens ledande bilsäkerhetsföretag Autoliv Inc. uppdaterar sin prognos från 21 juli. Koncernen räknar nu med att nå en rörelsemarginal¬ omkring 4% för årets tredje kvartal exklusive kostnader för omstruktureringar. Koncernens organiska försäljning under kvartalet beräknas minska med 10-15% och den rapporterade försäljningen med 15-20% om nuvarande växelkurser består.

I juli räknade Autoliv med att nå en rörelsemarginal¬ i intervallet 1% till 3% för det tredje kvartalet exklusive omstruktureringskostnader och med att den rapporterade försäljningen skulle minska med mellan 20% och 25%. För helåret 2009 räknar Autoliv med att koncernens organiska försäljning ska växa mellan tre och fem procentenheter snabbare än den genomsnittliga bilproduktionen på koncernens största marknader, Nordamerika och Västeuropa. Detta är lika mycket som i juli, men sedan dess har kunderna höjt sina bilproduktionsplaner för dessa marknader med fyra procentenheter för det andra halvåret 2009. Därför räknar Autoliv nu med att koncernens försäljning 2009 ska nå nästan 4,9 miljarder dollar trots att bilproduktionen i Västeuropa och Nordamerika väntas falla med 25% för helåret. Omstruktureringskostnaderna under 2009 bedöms nu uppgå till omkring 100 MUSD. I juli sade Autoliv att omstrukturingskostnaderna kunde bli högre än den tidigare prognosen på 75 MUSD utan att specificera något nytt belopp. Trots denna kostnadshöjning räknar Autoliv nu med att koncernen för helåret 2009 ska kunna nå ett rörelseresultat kring nollstrecket även inklusive omstruktureringskostnader. I juli var prognosen att rörelsemarginalen skulle uppgå till minst 1% men det var utan omstruktureringskostnader. Den förbättrade prognosen för tredje kvartalet och för helåret beror på att bilproduktionen återhämtar sig snabbare än väntat. Autoliv håller en kapitalmarknadsdag i morgon fredag den 18/9 i Frankfurt i anslutning till den pågående bilutställningen. Man kan lyssna på presentationerna av Autolivs VD och koncernchef, Jan Carlson, och av koncernens ekonomidirektör Mats Wallin via webben. Bilderna till presenta¬tionerna kommer också att finnas tillgängliga för nedladdning från www.autoliv.com. Presentationerna börjar ca kl 8. Ytterligare upplysningar: Jan Carlson, VD och koncernchef. Tel. 08-587 20 600