Autoliv upphandlar nya lån motsvarande 3.5 Mdr SEK

(Stockholm, 2010-06-23)  –  –  –  Autoliv AB ett helägt dotterbolag till Autoliv, Inc. – världens ledande bilsäkerhetsföretag – har upphandlat två nya kreditfaciliteter på 2,0 Mdr SEK respektive 155 miljoner Euro (ungefär 1,5 Mdr SEK).

Kreditlöftet på 2,0 Mdr SEK är tecknat med Nordea och löper fram till juni 2017. Svensk Export Kredit och SEB har tecknat kreditlöftet på 155 miljoner Euro som löper fram till juni 2015. Båda faciliteterna är till 75 procent garanterade av Exportkreditnämnden.

Inklusive de nya lånelöfterna har Autoliv Inc. nu mer än 1,8 Mdr USD i outnyttjade kreditlöften. De nya faciliteterna tillsammans med EIBs lånelöfte från december 2009 uppgår till cirka 0,7 MUSD, vilket motsvar två tredjedelar av koncernens outnyttjade syndikerade kreditfaciliteter på 1,1 MUSD som förfaller i november 2012.

“De nya avtalen speglar koncernens försiktiga refinansieringspolicy och är ytterligare ett steg i att förstärka vår finansiella ställning” säger  Mats Wallin, Autolivs Ekonomi- och finansdirektör.

I likhet med koncernens alla andra större krediter har de nya lånen inga s k finansiella ”covenants”, d v s lånen är inte villkorade av att Autoliv klarar att uppfylla vissa finansiella nyckeltal.

Förfrågningar:
Mats Wallin, Ekonomi- och finansdirektör, Autoliv Inc.                 Tel 08-587 20 619

Hannes Wadell, Finanschef, Autoliv Inc.                                                           Tel 08-587 20 655

Autoliv, Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint ventures har Autoliv cirka 80 anläggningar med cirka 40.000 medarbetare i 29 länder. Dessutom har Autoliv tekniska centra i nio länder runt om i världen med 21 krockbanor, vilket är fler än något annat bilsäkerhetsföretag. Autolivs försäljning beräknas i år uppgå till 6,6 miljarder dollar. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och dess svenska depåbevis på NASDAQ OMX Stockholm (ALIV SDB). Mer information finns på Autolivs hemsida www.autoliv.com

”Safe Harbor Statement” enligt amerikansk lag

Med undantag för de uppgifter i detta pressmedelande  som avser förfluten tid, är uppgifterna i rapporten av  framåtblickande natur och därför behäftade med risker och osäkerheter när det gäller bl a (men inte begränsat till) ekonomiska, konkurrensmässiga, legala, tekniska och övriga omvärldsfaktorer som kan påverka marknader, produkter, tjänster, priser samt koncernens verksamhet i övrigt. Förutom vår skyldighet att löpande rapportera väsentlig information.