• Autoliv/

Autoliv utser Christian Swahn till EVP Global Supply Chain Management och medlem av koncernledningen

(Stockholm, Sverige, 8 april 2019) – Autoliv, Inc. (NYSE: ALV och SSE: ALIVsdb), världens ledande bilsäkerhetsföretag, har utsett Christian Swahn till Executive Vice President Global Supply Chain Management och medlem av Autolivs koncernledning. Han tillträder sin nya position senast under september 2019.

Christian Swahn har en lång och djupgående erfarenhet av att leda globala inköpsfunktioner för industribolag. Han återvänder nu till Autoliv, där han var anställd i början av 2000-talet. Han har sedan dess innehaft seniora ledningspositioner inom SKF, Volvo Penta och Finnveden. Hans nuvarande befattning är ”Senior Vice President, Global Purchasing” för Volvo Bus Corporation.

I sin nya roll kommer Christian Swahn att ha det globala ansvaret för Supply Chain Management, ett område av stor strategisk betydelse för Autoliv.

– Jag är väldigt glad att få hälsa Christian Swahn välkommen tillbaka till Autoliv. Hans omfattande erfarenhet och djupgående kunskaper inom inköp i industri- och fordonssektorn kommer att vara mycket värdefulla vid utvecklingen av vår Supply Chain Management. Det här är ett område där jag ser att vi har stor potential att skapa ytterligare förbättringar, säger Autolivs VD och koncernchef, Mikael Bratt.

Christian Swahn har en civilingenjörsexamen i maskinteknik från Kungliga Tekniska Högskolan, KTH i Stockholm, och en Executive MBA från Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

Han efterträder Mike Moloney, som gick i pension den 4 januari 2019.

För ytterligare information kontakta:
Media: Stina Thorman, Corporate Communications, tfn +46 (0)8 587 206 50
Investerare och analytiker Anders Trapp, Investor Relations, tfn +46 (0)8 587 206 71
Investerare och analytiker Henrik Kaar, Investor Relations, tfn +46 (0)8 587 206 14

Autoliv Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag, och genom våra dotterbolag utvecklar och tillverkar vi bilsäkerhetssystem, såsom krockkuddar, säkerhetsbälten, rattar och system för skydd av fotgängare till alla större biltillverkare i världen. Våra produkter räddar över 30 000 liv varje år och förebygger tio gånger fler allvarliga olyckor.

Våra närmare 67 000 medarbetare i 27 länder brinner för visionen Saving More Lives och kvalitet är kärnan i allt vi gör. Vi har 14 tekniska centra med 19 testbanor. Omsättningen under 2018 uppgick till 8 678 miljoner USD. Aktierna är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och de svenska depåbevisen på Nasdaq Stockholm (ALIV SDB). För mer information besök www.autoliv.com.