Autoliv utser Colin Naughton till ny chef för verksamheten i Asien

(Stockholm, 1 oktober, 2020) – Autoliv Inc. (NYSE: ALV och SSE: ALIVsdb), världens ledande bilsäkerhetsföretag har utsett Colin Naughton till chef för Asiendivisionen och medlem av Autolivs koncernledning. Naughton förväntas tillträda den 1 november och ersätter Brad Murray, som väljer att återvända till Nordamerika efter en lång karriär i Japan.

Calin Naughton har omfattande erfarenhet av att leda stora verksamheter och driva positiva resultat under närmare två decennier. Naughton började sin karriär på Autoliv 1995 och har haft ledande roller inom försäljning och produktion vid flera av Autolivs anläggningar i Asien. Colin kommer att flytta från Thailand till Japan där Autoliv Asia har sitt huvudkontor, och påbörjar arbetet med förberedelserna för övergången omedelbart.

”Jag är glad att kunna tillkännage utnämningen av Colin, som har en lång, internationell karriär inom Autoliv. Colin är en resultatdriven ledare och ingår i Autolivs asiatiska ledningsgrupp. Han är väl bekant med verksamheten och är redo att leda divisionen”, säger Mikael Bratt, VD och koncernchef för Autoliv.

Mikael Bratt fortsätter: "Jag vill tacka Brad Murray för hans värdefulla bidrag till Autolivs framgång under sin långa karriär i koncernen. Han har i över 33 år bidragit till att bygga upp vår starka position i Japan och i övriga Asien. Han kommer att vara saknad som kollega och vi önskar honom all lycka till. Brad kommer att fortsätta som Senior Advisor till slutet av 2020 för att hjälpa till med övergången.”

"Det har varit en utmanande och givande karriär inom Autoliv och uppskattar vänskapen, mentorskapet och möjligheterna jag fått genom åren", säger Murray. ”Jag är övertygad om att Colin kommer att göra ett bra jobb och är väl förberedd för rollen. Det är inte lätt att säga farväl till Autoliv och Japan men jag är glad att återvända hem till Utah och min familj.”

Inquiries:
Media: Gabriella Ekelund, Corporate Communications, Tel +46 (0)70 612 64 24
Investors & Analysts: Anders Trapp, Investor Relations, Tel +46 (0)8 587 206 71
Investors & Analysts: Henrik Kaar, Investor Relations, Tel +46 (0)8 587 20

Autoliv Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag, och genom våra dotterbolag utvecklar och tillverkar vi bilsäkerhetssystem, såsom krockkuddar, säkerhetsbälten, rattar och system för skydd av fotgängare till alla större biltillverkare i världen. Våra produkter räddar över 30 000 liv varje år och förebygger tio gånger fler allvarliga olyckor.

Våra drygt 65 000 medarbetare i 27 länder brinner för visionen Saving More Lives och kvaliteten är kärnan i allt vi gör. Vi har 14 tekniska centra med 20 testbanor. Omsättningen under 2018 uppgick till 8 548 miljoner USD. Aktierna är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och de svenska depåbevisen på Nasdaq Stockholm (ALIV SDB). För mer information besök www.autoliv.com

”Safe Harbor Statement” enligt amerikansk federal lag
Detta meddelande innehåller uttalanden som inte utgör historiska fakta men väl framåtblickande uttalanden såsom de definieras i Amerikanska Förenta Staternas(USA) ”Private Securities Litigation Reform Act of 1995”. Sådana framåtblickande uttalanden innefattar åtgärder, möjliga händelser och potentiell utveckling som Autoliv och dess ledning tror eller förväntar sig kan inträffa i framtiden. Alla framåtblickande uttalanden, grundas på våra nuvarande förväntningar och antaganden. Vi kommunicerar våra förväntningar och antaganden i god tro och vi anser att det finns rimlig täckning för dem. Emellertid kan vi inte varken garantera eller försäkra att framåtblickande uttalanden kommer att materialiseras i framtiden eller visa sig korrekta eftersom dessa uttalanden, i sig, alltid är beroende av kända och okända risker, allmänna osäkerhetsfaktorer som kan leda till det faktiska resultatet väsentligen avviker från det resultat som uttryckts eller avsetts tidigare. Otaliga risker och osäkerhetsfaktorer kan komma att innebära att effekterna blir helt annorlunda jämfört med vad som tidigare angivits, inklusive generella ekonomiska förhållanden och variationer i den globala fordonsmarknaden. För alla uppgifter och uttalanden i denna rapport som är framåtblickande uttalanden s.k. ”forward-looking statements”, åberopar vi det skydd som USA:s ”Private Securities Litigation Reform Act of 1995” erbjuder. Vi uppdaterar inte dessa framåtblickande uppgifter eller uttalanden till följd av ny information eller framtida händelser, om så inte krävs enligt lag.

Taggar: