Autoliv utser Magnus Jarlegren till EVP Operations och medlem av koncernledningen

(Stockholm, 4 mars 2019) – Autoliv Inc. (NYSE: ALV och SSE: ALIVsdb), världens ledande bilsäkerhetsföretag, har utsett Magnus Jarlegren till Executive Vice President Operations och medlem av Autolivs koncernledning. Han tillträder sin nya position senast under augusti 2019.

Magnus Jarlegren har lång erfarenhet av att leda utveckling och förändringsarbete av globala verksamheter inom bil- och verkstadsindustrin. Han kommer närmast från Sandvik, där han sedan 2014 arbetat med verksamhetsutveckling och förändringsarbete, som Vice President Production och senast som Vice President Supply inom Sandvik Coromant. Dessförinnan var han verksam inom McKinsey under tio år.

I sin nya roll kommer Magnus Jarlegren att ha globalt ansvar för fortsatt utveckling av strategier och strategiimplementering för att driva Operational Excellence inom Autolivs globala produktionssystem.

“Jag välkomnar Magnus Jarlegren till Autoliv. Hans gedigna erfarenhet och kompetens kommer att bli mycket värdefull och en förstärkning för Autoliv i den fortsatta utvecklingen av vår verksamhet och vårt fortsatta arbete mot våra lönsamhetsmål”, sade Mikael Bratt, VD och koncernchef för Autoliv.

Magnus Jarlegren efterträder Ed Carpenter som gick i pension i oktober 2018. Under perioden fram till han tillträder sin position innehar Svante Mogefors rollen som tillförordnad Executive Vice President Operations, utöver sin roll som Executive Vice President Quality.

För ytterligare information kontakta:

Media: Stina Thorman, Corporate Communications, tfn +46 (0)8 587 206 50
Investerare och analytiker: Anders Trapp, Investor Relations, tfn +46 (0)8 587 206 71
Investerare och analytiker: Henrik Kaar, Investor Relations, tfn +46 (0)8 587 206 14

Autoliv, Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget och dess dotterbolag utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint ventures har Autoliv nära 67 000 medarbetare i 27 länder. Dessutom har Autoliv 14 tekniska centra runt om i världen med 19 krockbanor. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och dess svenska depåbevis på Nasdaq Stockholm (ALIV SDB). Mer information finns på Autolivs hemsida www.autoliv.com.

Taggar: