Autoliv väljer ny styrelseledamot

(Stockholm, 2012-02-27) – – – Autoliv Inc (NYSE: ALV och SSE: ALIV sdb), världens ledande bilsäkerhetsföretag, valde idag Bo Andersson till ny ledamot av bolagets styrelse.

Bo Andersson har en lång och imponerande erfarenhet av bilindustrin. Under de senaste tre åren har han varit VD och koncernchef för Rysslands största tillverkare av lastbilar och andra nyttofordon, GAZ, och vänt företaget från förlust till vinst och till en omsättning 2011 på 4,4 miljarder dollar.

Innan han blev chef för GAZ-koncernen hade han en framgångsrik karriär inom GM-koncernen där han han var medlem av koncernledningen mellan 2001-2009 och som Vice President of Global Purchasing and Supply Chain ansvarig för inköp för 100 miljarder dollar årligen. Bo Andersson inledde sin karriär inom bilindustrin på Saab 1987, där han 1990 blev Vice President Purchasing. 1993 rekryterades han av GM och blev Executive Director för GMs Global Purchasing Electrical Components Group. Under sin tid hos General Motors arbetade i flera olika lander och hade ansvar för inköp inom alla komponentområden.

Bo Andersson, som är född 1955, har en ekonomexamen från Stockholms Universitet och genomgick 1999 Harvard-Universitets Senior Management Program.

GAZ är en av Autolivs kunder. Under 2011 svarade GAZ för 3 MUSD av Autolivs omsättning, vilket var 0,04% av koncernenomsättningen och 0,08% av GAZ försäljning. Autolivs styrelse har bedömt att Bo Andersson uppfyller kraven på oberoende ledamot enligt New York-börsens regler och bestämmelser.

Ett fotografi på Bo Andersson kommer att bifogas med pressreleasen.

För ytterligare upplysningar:

Bo Andersson,      Tel.  +7 (910) 896-0000
Jan Carlson,          Tel. +46-8-587 20 600

Autoliv Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint ventures har Autoliv cirka 80 anläggningar med cirka 48.000 medarbetare i 29 länder. Dessutom har Autoliv tekniska centra i nio länder runt om i världen med 21 krockbanor, vilket är fler än något annat bilsäkerhetsföretag. Koncernens försäljning ökade under 2011 med 15% till drygt 8,2 miljarder dollar. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE:ALV) och dess svenska depåbevis på NASDAQ OMX Stockholm (ALIV SDB). Mer information finns på Autolivs hemsida www.autoliv.com.

”Safe Harbor Statement” enligt amerikansk lag
Med undantag för de uppgifter i detta pressmeddelande som avser förfluten tid, är uppgifterna av framåtblickande natur och därför behäftade med risker och osäkerheter när det gäller bl a (men inte begränsat till) ekonomiska, konkurrensmässiga, legala, tekniska och övriga omvärldsfaktorer som kan påverka marknader, produkter, tjänster, priser samt koncernens verksamhet i övrigt. Förutom vår skyldighet att löpande rapportera väsentlig information till den amerikanska finansinspektionen, SEC, åtar vi oss inte att uppdatera dessa framåtblickande uppgifter till följd av ny information eller framtida händelser.