Autoliv växer i Kina Bygger ny fabrik för säkerhetsbälten

(Stockholm, 2011-04-01)  –  –  –  Världens ledande bilsäkerhetsföretag Autoliv Inc. (NYSE: ALV och SSE: ALIV) har börjat bygga en helt ny fabrik i Nanjing i mellersta Kina. Fabriken ska ersätta koncernens nuvarande anläggning i staden. Den nya fabriken blir 50% större än den gamla.

Investeringen beräknas uppgå till 65 miljoner kronor, inklusive fabrikstomten på nästan 70.000 kvadratmeter.

Genom investeringen kommer antalet autolivanställda i Nanjing att öka från 800 till 1.000. Fabriken tillverkar säkerhetsbälten för bl a Geely, Shanghai-Volkswagen, Shanghai-General Motors, Dongfeng Peugeot-Citroen, Chery Automobile och SAIC Motor Passenger Vehicles.

Nyligen meddelade Autoliv att koncernen utvidgar sin elektroniktillverkning i Kina med 50% och bygger en ny fabrik i norra Kina för krockkuddar och säkerhetsbälten.

Koncernen har tio anläggningar i Kina inklusive ett utvecklingscenter med en krocktestanläggning med västerländsk standard. Antalet anställda i Kina uppgår till 5.500 (av totalt 43.000 i världen) och den kinesiska marknaden svarar för 11% av koncernens omsättning, en ökning från 4% för tre år sedan.

Förra året växte Autolivs försäljning i Kina med mer än 60%. Bilproduktionen i Kina växte med 29%.

Förfrågningar:
Jan Carlson, President & CEO, Autoliv Inc.,                                        Tele 08-587 20 600

Autoliv, Inc. är världens ledande bilsäkerhetsföretag. Företaget utvecklar och tillverkar bilsäkerhetssystem till alla större biltillverkare i världen. Tillsammans med sina joint ventures har Autoliv cirka 80 anläggningar med mer än 43.000 medarbetare i 29 länder. Dessutom har Autoliv tekniska centra i nio länder runt om i världen med 21 krockbanor, vilket är fler än något annat bilsäkerhetsföretag. Koncernens försäljning ökade under 2010 med 40% till knappt 7,2 miljarder dollar. Bolagets aktier är noterade på New York Stock Exchange (NYSE: ALV) och dess svenska depåbevis på NASDAQ OMX Stockholm (ALIV sdb). Mer information finns på Autolivs hemsida www.autoliv.com (http://www.autoliv.com/).

”Safe Harbor Statement” enligt amerikansk lag

Med undantag för de uppgifter i detta pressmeddelande som avser förfluten tid, är uppgifterna av framåtblickande natur och därför behäftade med risker och osäkerheter när det gäller bl a (men inte begränsat till) ekonomiska, konkurrensmässiga, legala, tekniska och övriga omvärldsfaktorer som kan påverka marknader, produkter, tjänster, priser samt koncernens verksamhet i övrigt. Förutom vår skyldighet att löpande rapportera väsentlig information till den amerikanska finansinspektionen, SEC, åtar vi oss inte att uppdatera dessa framåtblickande uppgifter till följd av ny information eller framtida händelser.